@misc{Kowalczuk_Larysa_Полікультурність_2015, author={Kowalczuk, Larysa}, abstract={W artykule zwrócono uwagę na dziejowe znaczenie edukacji wielokulturowej młodych osób, ich przygotowanie do międzykulturowej działalności we współczesnym świecie, zachowanie tożsamości narodowej w powiązaniu z intensywnymi procesami globalizacyjnymi i integracyjnymi w XXI wieku. Komunikacja międzykulturowa staje się cechą wielokulturowego społeczeństwa, a jej rozwój – priorytetowym kierunkiem reform systemu oświaty na Ukrainie. Z uwagi na konieczność kształtowania u młodych ludzi wielokulturowego podejścia i międzykulturowych kompetencji, tolerancji wobec przedstawicieli różnych kultur, ogromnego znaczenia nabiera w tym procesie rola nauczyciela, który powinien być do tego zadania profesjonalnie przygotowany. W kontekście kształtowania kultury profesjonalnego myślenia nauczycieli ukazano istotę i specyfikę kulturowego pluralizmu, edukacji wielokulturowej, wielokulturowego wychowania, wielokulturowości, kompetencji międzykulturowych itp. Przeanalizowano metodologiczne aspekty badanego problemu w kontekście zastosowania podejścia kulturologicznego, aksjologicznego, kompetencyjnego, twórczego (praktycznego) oraz osobowościowego. Ogromne znaczenie dla organizacji wielokulturowego kształcenia i wychowania studentów ma kulturalno-oświatowe środowisko wyższej uczelni, w której edukuje się młodzież. Dla celów projektowania i kształtowania takiego środowiska uzasadniono praktyczne aspekty rozwijania wielokulturowości i kompetencji międzykulturowych przyszłych nauczycieli w procesie nauczania przedmiotów pedagogicznych. W kontekście badań nad gotowością przyszłych nauczycieli do prowadzenia międzykulturowego dialogu z przedstawicielami innych kultur, eksperymentalnie określono poziom wielokulturowości i kompetencji międzykulturowych wśród studentów nauk przyrodniczych na uniwersytecie.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Полікультурність і міжкультурна компетентність у контексті формування культури професійного мислення вчителя}, address={Częstochowa}, address={Lwów}, address={Kijów}, year={2015}, language={ukr}, keywords={kompetencje, kultura, kultura myślenia profesjonalnego, kompetencje międzykulturowe, edukacja wielokulturowa, wychowanie wielokulturowe, wielokulturowość}, }