@misc{Pisarek_Jerzy_Rules_2015, author={Pisarek, Jerzy and Ščurek, Radomír}, abstract={Od zarania dziejów człowiek próbuje przeciwdziałać zagrażającym mu niebezpieczeństwom iopanować wrogie sobie żywioły. Źródłem sukcesów w tej walce jest wiedza zbierana przez pokolenia. Jest ona przekazywana działającym w warunkach zagrożenia osobom przez systemy edukacji i szkoleń, które są jednak niedoskonałe. Dlatego, zdaniem autorów, ludzie wykonujący konkretne zadania i podejmujący związane z tym decyzje popełniają błędy, prowadzące do zdarzeń niebezpiecznych, wypadków i katastrof, których teoretycznie można byłoby uniknąć. Od wielu lat, a nawet od wielu wieków prowadzone są poszukiwania najlepszego systemu instrukcji edukacji i szkoleń osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Stworzono wiele systemów dedykowanych do każdego obszaru działania. Pracują one dobrze, ale mogłyby pracować lepiej. Jednym z powodów tego stanu rzeczy jest brak współpracy specjalistów z zakresu bezpieczeństwa różnych obszarów , brak transferu wiedzy oraz niedocenianie szczególnej roli ogólnego wykształcenia technicznego. Autorzy niniejszej pracy przedstawiają różne systemy edukacji wykorzystywane w inżynierii bezpieczeństwa, opisują ich wady i zalety i proponują zmiany wiodące do poprawy efektywności. Przedstawiona opinia jest wynikiem analizy wielu zdarzeń i incydentów wypadkowych oraz zawodowych doświadczeń autorów pracujących jako nauczyciele akademiccy i inżynierowie bezpieczeństwa.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Rules of educations and trainings in the area of safety of air transport and general aviation}, address={Częstochowa}, year={2015}, language={eng}, keywords={szkolenia lotnicze, lotnictwo ogólne, bezpieczeństwo lotów, czynnik ludzki, systemy edukacji, edukacja dla bezpieczeństwa}, }