@misc{Kusek_Monika_Gotycka_2016, author={Kusek, Monika}, abstract={Pojawianie się labiryntów w literaturze europejskiej było powszechne od wieków. Taka zagmatwana, pełna niespodziewanych przejść przestrzeń bardzo dobrze wpisywała się również w stylistykę powieści gotyckich. W utworze "Krwawe znamię" Józefa Ignacego Kraszewskiego labiryntowy układ zamku stanowi pretekst do stworzenia nastroju grozy i tajemniczości, przy jednoczesnym nawiązywaniu do estetyki średniowiecznej (np. zbroja z trupią czaszką). Centrum tej przestrzeni jest jednak portret dziewczyny, który staje się punktem odniesienia dla wszystkich opisywanych wydarzeń. W powieści "Astolda" Anny Mostowskiej rolę labiryntu pełni natomiast ogród, z którego rycerz Spera nie może znaleźć wyjścia. Takie pełne nieznanych zaułków przestrzenie bywały także swego rodzaju symbolem poznania, długotrwałego docierania do prawdy.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Gotycka architektonika labiryntów w polskich powieściach grozy początku XIX w.}, address={Częstochowa}, year={2016}, language={pol}, keywords={powieść gotycka, labirynt, przestrzeń grozy, inicjacja, transgresja}, }