@misc{Woźniczka_Maciej_Czy_2016, author={Woźniczka, Maciej}, abstract={Tekst zawiera próbę opisu zależności kształcenia filozoficznego w Polsce od czynników związanych z szeroko pojmowanymi oddziaływaniami politycznymi. Pierwsza część poświęcona jest miejscu edukacji filozoficznej w polityce edukacyjnej. Wskazano w niej na odniesienia związane z decyzjami władz, wpływem instytucjonalnym, relacjami do tradycji. W części drugiej omówiono miejsce kształcenia filozoficznego w ideologii edukacyjnej. Zwrócono w niej uwagę na konsekwencje udziału Polski w Unii Europejskiej (np. relacja do idei wielokulturowości), przedstawiono proponowane rozwiązania zarówno na poziomie krajowym, jak i lokalnym. W części trzeciej podjęto kwestię uwarunkowań światopoglądowych w edukacji filozoficznej. Tu podkreślono różnicę między religijnym a nawiązującym do przesłanek filozoficznych profilem kształcenia. W konkluzjach przedstawia się propozycję ograniczenia wpływu działalności polityków na kształcenie filozoficzne i w większym stopniu powierzenia go profesjonalistom.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Czy nauczanie filozofii w Polsce jest kwestią polityczną?}, address={Częstochowa}, year={2016}, language={pol}, keywords={polityka edukacyjna, ideologia edukacyjna, kształtowanie światopoglądu, nauczanie filozofii}, }