@misc{Czajkowska_Agnieszka_Zbigniew_2017, author={Czajkowska, Agnieszka}, abstract={Szkic jest próbą lektury utworu Zbigniewa Herberta, która nie tyle stanowi poszukiwanie autobiograficznych śladów w wierszu "Pan od przyrody", co wynika z ogólniejszego przekonania, że etap szkolnej edukacji jest dla każdego człowieka, w tym i dla poety, czasem kumulowania wiedzy i doświadczeń, a także wykształcania się poznawczych paradygmatów przywoływanych przez całe dalsze życie. Obraz lwowskiego gimnazjum, do którego uczęszczał Herbert, przewija się przez całą twórczość poety. Jednym z utworów jest wiersz "Pan od przyrody". Herbert, wspominając swojego nauczyciela, Fortunata Strońskiego, po latach powraca do szkoły wyposażony w wiedzę, którą uzyskał również od „łobuzów od historii”. Mówi, że miarą poznania człowieka są jego zdolności empatyczne, a dokonania obiektywnej nauki są przez poetę uznane za mniej istotne niż zwykłe ludzkie poczucie wdzięczności i jednostkowa pamięć.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Zbigniew Herbert w szkole. Na marginesie wiersza "Pan od przyrody"}, address={Częstochowa}, year={2017}, language={pol}, keywords={Zbigniew Herbert, Fortunat Stroński, poezja, edukacja szkolna, paradygmaty poznawcze}, }