@misc{Sadowska_Edyta_Być_2016, author={Sadowska, Edyta}, abstract={W artykule podjęto próbę analizy sfery doświadczeń życia szkolnego ucznia i nauczyciela, pozostających z dala od Ojczyzny w wyniku rozgrywających się działań wojennych po 1939 roku. Tłem historycznych wydarzeń stają się akcje deportacyjne ludności polskiej po 17 września 1939 r. w głąb ZSRS, następnie ewakuacja żołnierzy i cywilów na Bliski i Środkowy Wschód. Autorka w swych rozważaniach podkreśla, iż wraz z potrzebą pomocy zdrowotnej i materialnej koresponduje tu konieczność sprawowania opieki kulturalno-oświatowej i kształcenia dzieci i młodzieży, przebywających nie z własnej woli poza granicami Kraju. Kontekst traumatycznych doświadczeń, wyniesionych z czasów zawieruchy wojennej, staje się pretekstem do włączenia (poprzez eksplorację wspomnień uczniów i nauczycieli) w dyskusję o współczesny model edukacji, wychowania rozumianych jako spotkanie ucznia i nauczyciela w wymiarze wzajemnego uczenia się, personalizacji działań i pedagogiki współbycia. Ten nurt pedagogiki, zdaniem autorki, podkreśla znaczenie współpracy i życzliwej przestrzeni interpersonalnej, zarówno w odniesieniu do idei szkolnictwa na obczyźnie, jak też współczesnych dociekań pedagogicznych, efektem czego zdaje się wspólna trajektornia nauczyciela–mistrza i ucznia, którym przysługuje sztuka bycia człowiekiem.}, type={rozdział}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Być uczniem i nauczycielem – wczoraj i dziś. Bliżej pedagogiki współbycia}, address={Częstochowa}, year={2016}, language={pol}, keywords={uczeń, nauczyciel, wychowanie, nauczanie, pedagogika personalistyczna, pedagogika współbycia}, }