@misc{Sasuła_Łukasz_Narracja_2018, author={Sasuła, Łukasz and Migoń-Sasuła, Justyna}, abstract={Narracja w grach może występować w wielu formach i być zawarta w bardzo różnych ich elementach. Warto tu przede wszystkim wyróżnić ludonarrację – zawartą w mechanizmach samej rozgrywki, jak i narrację ramową, która występuje w oderwaniu od elementów interaktywnych i immersyjnych. Od dawna zarówno twórcy, jak i badacze gier rozważają kwestię wykorzystania ich narracji do poszerzania i popularyzacji wiedzy historycznej. Autorzy gry Age of Empires II pozornie nie mieli jednak podobnych ambicji – w grze możemy wszak zestawić ze sobą w otwartym konflikcie tak odległe cywilizacje jak Aztekowie i Hunowie. Gdy jednak przyjrzymy się dziełu Ensemble Studios, zauważymy, że narracja historyczna pojawia się w nim niemal na każdym kroku, zarówno w sferze graficznej, tekstualnej, dźwiękowej, jak i wreszcie w samej mechanice rozgrywki. Wykorzystując bardzo konkretny przykład cywilizacji bizantyjskiej, postanowiliśmy przeanalizować poszczególne aspekty tego tytułu, próbując wyłuskać poszczególne, zawarte w nim elementy kryjące wiedzę historyczną.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Narracja historyczna w mechanice gry wideo na przykładzie cywilizacji bizantyjskiej w "Age of Empires II"}, address={Częstochowa}, year={2018}, language={pol}, keywords={narracja, mechanika, gra, Bizancjum, Age of Empires II}, }