@misc{Sienkiewicz_Tomasz_Gminna_2023, author={Sienkiewicz, Tomasz}, abstract={Pogląd o tym, że gminna ewidencja zabytków stanowi nienazwaną formę nadzoru konserwatorskiego wynika z następujących spostrzeżeń. Jest ona jedną z podstaw objęcia zamieszczonego w niej obiektu ochroną konserwatorską, m. in. w decyzji o warunkach zabudowy (art. 19 ust. 1a pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.). Decyzje wskazane w art. 51 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym względem obiektów objętych ww. ewidencją podlegają uzgodnieniom konserwatorskim na etapie postępowania o ustalenie warunków zabudowy (art. 53 ust. 4 pkt 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym). Ponadto w stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a ujętych w gminnej ewidencji zabytków, pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje organ administracji architektoniczno-budowlanej w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków (art. 39 ust. 3 ustawy Prawo budowlane). Ta sytuacja prawna w świetle ustawowego celu nadzoru konserwatorskiego wyrażającego się, zgodnie z art. 38 ust. 1 u.o.z. kontrolą przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących ochrony zabytków i opieki nad zabytkami uzasadnia tezę artykułu.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Gminna ewidencja zabytków jako nienazwana forma nadzoru konserwatorskiego}, address={Częstochowa}, year={2023}, language={pol}, keywords={gminna ewidencja zabytków, nadzór konserwatorski}, }