@misc{Wolnicki_Paweł_Ecclesiastical_2024, author={Wolnicki, Paweł}, abstract={Wewnętrzna organizacja, ustrój i rozwój prawa kanonicznego w Kościele wytworzyły szereg własnych instytucji. Pozwoliły one na realizację celu religijnego i etosu życia jego członków oraz dyscypliny kościelnej. Wraz z wolnością religijną dla chrześcijan, nastąpił proces infiltracji wartości państwowych i kościelnych. Pokuta kościelna funkcjonująca początkowo tylko w ramach kościelnego porządku prawnego zaczęła przenikać do systemu państwowego. Na obszarze I Rzeczypospolitej była obecna w prawie ziemskim, miejskim i wiejskim. W okresie zaborów nadal upowszechniała się recepcja prawa kanonicznego w państwowym porządku prawnym. Brak w Kodeksie Kar Głównych i Poprawczych Królestwa Polskiego dookreślenia, czym jest pokuta kościelna skutkował możliwością nakładania wszystkich form pokuty ustanowionych w kościelnych kanonach soboru trydenckiego. W efekcie pokuta publiczna była praktykowana do wieku XX pod pojęciem pokuty kościelnej. Skazywaną na nią jednak tylko wyznawców religii chrześcijańskich za niektóre czyny zabronione prawem karnym.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie}, title={Ecclesiastical penance on polish lands in the secular law system (problem outline)}, address={Częstochowa}, year={2024}, language={eng}, keywords={pokuta kościelna, pokuta publiczna, prawo kanoniczne, prawo karne, prawo wyznaniowe}, }