@misc{Ziaziun_Iwan_Освітні_2003, author={Ziaziun, Iwan}, abstract={Współczesna epoka charakteryzuje się procesami stanowienia і rozwoju nowych paradygmatów w filozofii і teorii oświaty. Między nimi istnieją relacje, charakteryzujące się różnorodnością і sprzecznością wyjściowych, pochodnych jak і końcowych wniosków. Jednak ich wspólna cecha polega na określeniu і praktycznej realizacji najnowszych idei і koncepcji w systemie edukacji. W układzie współczesnych paradygmatów oświaty wiodące znaczenie ma "filozofia życia" jako opozycja do klasycystycznego racjonalizmu, reakcja na kryzys mechanistycznego przyrodoznawstwa. Ten kierunek reprezentują główne idee filozoficzne F. Nietzschego, W. Diltheya, Н. Zimmela, А. Bergsona, L. Klagesa. Konstatacja о destruktywności modelów rozwoju społeczeństwa na podstawie industrializacji (D. Forrester) і odrzuceniu rewolucyjnych metod socjalnych przekształceń na zasadach przymusu pozwala spodziewać się ewolucji świadomości і praktyki і warunkuje poszukiwania w sferze ducha і moralności uniwersalnych sposobów kulturalnego odnowienia.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie}, title={Освітні парадигми в контексті філософських ідей}, address={Częstochowa}, address={Kijów}, year={2003}, language={ukr}, }