@misc{Sosnowski_M._Model_2010, author={Sosnowski, M. and Jamrozik, A. and Kociszewski, A. and Tutak, W.}, abstract={W pracy przedstawiono porównanie wyników modelowania obiegu silnika ZI zasilanego mieszanką homogeniczną i realizującego jednostopniowy system spalania z wynikami modelowania obiegu silnika ZI zasilanego mieszanką heterogeniczną i realizującego dwustopniowy system spalania. Do modelowania obiegu silnika wykorzystano program KIVA-3V. Wyniki modelowania wykazały, że w efekcie zubażania homogenicznej mieszanki palnej w silniku z jednostopniowym systemem spalania powyżej λ=1,2, obniżeniu ulegają maksymalne wartości ciśnienia i temperatury obiegu, aprzebieg procesu spalania w tym silniku niekorzystnie odbiega od przebiegu spalania mieszanki heterogenicznej w silniku z dwustopniowym systemem spalania o takim samym średnim współczynniku nadmiaru powietrza. Uzyskane charakterystyki szybkości wydzielania ciepła w procesie spalania isumarycznej ilości ciepła wydzielonego podczas spalania dowodzą, że pomimo znacznego zubożenia mieszanki palnej, dla λ=1,2, proces spalania w tym silniku z dwustopniowym systemem spalania przebiegał dostatecznie szybko, aby możliwe było osiągnięcie odpowiednich osiągów silnika}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Model KIVA-3V jedno- i dwustopniowego systemu spalania w tłokowym silniku ZI}, address={Częstochowa}, year={2010}, language={pol}, keywords={silnik z dwustopniowym systemem spalania, komora wstępna, współczynnik nadmiaru powietrza, ciśnienie, temperatura, ciepło}, }