@misc{Kozdęba-Murray_Halina_Jak_2015, author={Kozdęba-Murray, Halina}, abstract={Wiersz Z. Herberta "Studium przedmiotu" stawia fundamentalne pytanie natury filozoficznej o sposób istnienia przedmiotu przedstawionego na obrazie. Czy tematyka dzieła sztuki może być bezprzedmiotowa i wyrażać jedynie doznania i odczucia artysty, tak jak to miało miejsce w suprematyzmie K. Malewicza? Czy też artysta, tworząc, odwołuje się do przedmiotów istniejących w świecie realnym? Jest to tak naprawdę filozoficzny spór o istnienie świata, w którym transcendentalny idealizm Husserla zostaje przeciwstawiony realizmowi R. Ingardena. Herbert znał dobrze fenomenologię prof. R. Ingardena, gdyż uczęszczał na jego wykłady, a w omawianym wierszu wyraźnie opowiada się po stronie realizmu ontologicznego. Tematem obrazu nie powinno być czyste doznanie artysty, ale świat przedmiotów istniejących realnie, w świecie zewnętrznym wobec świadomości twórcy, który jednak w akcie intencyjnym próbuje uchwycić istotę, czy też eidos ukazanego przedmiotu. Dlatego też wybór Herberta pada na zwykłe krzesło jako przedmiot będący wyzwaniem dla malarza. Przedmioty świata realnego, jako temat sztuki, stają się rzecznikami prawdy o człowieku i otaczającym go świecie. Sztuka ma wówczas wymiar aksjologiczny, ponieważ ukazuje coś, co diametralnie wyróżnia człowieka w świecie przyrody, a co jest jego ciągłym poszukiwaniem wartości: prawdy, dobra i piękna}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Jak istnieje przedmiot, którego nie ma? (Wiersz Zbigniewa Herberta "Studium przedmiotu" w świetle fenomenologii Romana Ingardena)}, address={Częstochowa}, year={2015}, language={pol}, keywords={poezja, malarstwo, fenomenologia, realizm, idealizm}, }