@misc{Gałecki_Sebastian_Alasdair_2016, author={Gałecki, Sebastian}, abstract={W słynnej „niepokojącej sugestii” Alasdair MacIntyre opisał hipoteryczny stan nowożytnej etyki, jako chaotycznego zbioru wzajemnie nieuzgadnialnych, nieracjonalnych i ostatecznie arbitralnych stanowisk. Twórczość tego niezwykle popularnego współczesnego szkockiego (choć od dekad mieszkającego w Stanach Zjednoczonych) filozofa, określana czasami jako „nieskończenie długa historia etyki”, poświęcona jest przede wszystkim dwóm celom: udowodnieniu tezy postawionej w „niepokojącej sugestii” oraz przezwyciężeniu tego kryzysu. Niniejszy cykl dwóch artykułów poświęcony jest prezentacji pierwszego, negatywnego celu MacIntyre’a. Tytułowe przyczyny kryzysu współczesnej filozofii moralności omawiany etyk streszcza w trzech hasłach: niewspółmierność terminów, historyczna niejednolitość i niewspółmierność argumentów oraz pozorna bezosobowość i obiektywność. Te trzy cechy łączą wszystkie nowożytne teorie etyczne realizujące „nowożytny projekt uzasadnienia moralności”. Jako ich przykład przedstawia dwie postoświeceniowe tradycje etyczne: liberalny indywidualizm (negujący społeczny wymiar jednostki oraz wspólnotowe ugruntowanie racjonalności praktycznej) oraz emotywizm (opierający się na negacji racjonalnego dyskursu, prowadzący do posługiwania się wyłącznie perswazją i propagandą).}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Alasdair MacIntyre jako krytyk oświeceniowego projektu uzasadnienia moralności (I): Przyczyny kryzysu etyki nowożytnej}, address={Częstochowa}, year={2016}, language={pol}, keywords={Alasdair MacIntyre, etyka nowożytna, „nowożytny projekt uzasadnienia moralności”, liberalizm, emotywizm}, }