@misc{Więckiewicz_Agnieszka_Archiwizacja_2016, author={Więckiewicz, Agnieszka}, abstract={Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na różne strategie twórcze podejmowane w szeroko pojętej współczesnej sztuce feministycznej. Dzięki omówieniu i podkreśleniu najważniejszych aspektów twórczości amerykańskiej fotografki Cindy Sherman, autorka zwraca uwagę na sposoby ujmowania i przedstawiania cielesności, która staje się kategorią wymagającą zarówno filozoficznej, jak i antropologicznej analizy. Podkreślenie siły stereotypowych wyobrażeń kobiecości, które są reprodukowane i utrwalane przez kulturę masową i środki masowego przekazu, pozwala podkreślić istotność nie tylko powielanych obrazów i wyobrażeń ciała, ale zarazem praktyk patrzenia na ciało. Wyróżnione przemiany, zachodzące w społecznym polu wizualnym, stają się soczewką, w której obserwować można postępujące utowarowienie ciała. Rozważania nad ciałem pojętym jako konstrukt społeczny prowadzą do wyznaczenia dwóch strategii konstruowania cielesności w dziełach Sherman: z jednej strony ujęcia podmiotu jako w pełni wytwarzanego przez kulturę, z drugiej – uczynienia z samego z ciała podmiotu sprawczego. Omówienie zdjęć z pracowni Aliny Szapocznikow umożliwia pogłębienie refleksji nad performatywnością ciała, które za sprawą swojej materialności pozostawia ślad w dziele sztuki, będącej efektem jego działań.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Archiwizacja cielesności. Fotografowanie Cindy Sherman i Aliny Szapocznikow}, address={Częstochowa}, year={2016}, language={pol}, keywords={performans, materialność, Cindy Sherman, Alina Szapocznikow, pole wizualne, feminizm}, }