@misc{Warońska_Joanna_Wyspiański_2017, author={Warońska, Joanna}, abstract={Artykuł składa się z dwóch części, stanowiących uszczegółowienie recepcji twórczości Stanisława Wyspiańskiego w Dwudziestoleciu. W pierwszej autorka przypomniała genezę nazwy grupy młodych poetów warszawskich oraz teatralną recepcję "Akropolis" Wyspiańskiego aż do 6 grudnia 1918 roku, gdy Jan Lechoń w sali Towarzystwa Higienicznego wygłaszał mowę inauguracyjną. Patronat autora "Wesela" został wzmocniony przez druk na łamach „Skamandra” jednej ze scen "Wyzwolenia" oraz fragmentów pisanej po niemiecku sztuki "Weimar 1829" wraz z komentarzem Tadeusza Sinki (początkowo zapowiadano jej druk w przekładzie Jana Lechonia). W części drugiej autorka skoncentrowała się na fragmentach dramatycznych Jana Lechonia – komedii groteskowej "Pani Walewska", opublikowanej w pierwszym numerze „Skamandra”, oraz scenach z "Godziny przestrogi", pisanych od końca lat trzydziestych do czasów po II wojnie światowej.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Wyspiański i skamandryci. O początkach grupy i próbach dramatycznych Jana Lechonia}, address={Częstochowa}, year={2017}, language={pol}, keywords={recepcja "Akropolis" Wyspiańskiego, grupa Skamandra, fragmenty dramatyczne Jana Lechonia, konstrukcja świata przedstawionego, intertekstualność}, }