@misc{Jarzyńska_Irena_Uwarunkowania_2016, author={Jarzyńska, Irena}, abstract={Aktywny kontakt z przyrodą sprzyja wielostronnemu rozwojowi osobowości dzieci. Poznawanie przyrody przez dzieci młodsze może odbywać się dwoma sposobami: bezpośrednio, w trakcie kontaktu z obiektami w ich naturalnym środowisku, lub pośrednio, gdy omawiając elementy środowiska, nauczyciel posługuje się dostosowanymi do potrzeb odbiorców środkami dydaktycznymi. W procesie kształtowania aktywności poznawczejdzieci nauczyciel odgrywa decydującą rolę, ponieważ pobudza ich aktywność, uczy obserwować obiekty i zjawiska przyrodnicze, organizuje sytuacje dydaktyczne, w czasie których motywuje do myślenia i działania. Spacery i wycieczki po okolicy zamieszkania pozwalają na rozwój zainteresowań przyrodą, geografią, historią i kulturą regionu. Obiekty przyrodnicze i historyczne, oglądane w trakcie zajęć w terenie, ułatwiają przyswajanie wiadomości i kształtowanie oczekiwanych postaw w procesie dydaktyczno-wychowawczym w przedszkolu i w szkole. Zajęcia w terenie przyrodniczym mogą być zintegrowane z tematyką zdrowotną, polonistyczną, matematyczną, artystyczną lub rekreacyjną. Nauczyciele wykorzystują wycieczki do rezerwatów przyrody, ruin zamków obronnych, dworków lub pałaców, poszerzając wiadomości uczniów o historii regionu, jego walorach przyrodniczych i kulturowych.}, type={rozdział}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Uwarunkowania edukacji przyrodniczej uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej}, address={Częstochowa}, year={2016}, language={pol}, keywords={edukacja przyrodnicza, uczeń, edukacja wczesnoszkolna, szkoła podstawowa}, }