@misc{Badura_Bożena_Anna_Die_2017, author={Badura, Bożena Anna}, abstract={Celem niniejszego artykułu jest refleksja nad zjawiskiem immersji i próba odpowiedzi na pytanie, czy immersja (Ryan) – zjawisko zaangażowania się czytelnika w narrację mające decydujący wpływ na popularność danej książki – może zostać osiągnięta za pomocą środków językowych, prowadzących do redukcji estetycznej charakterystycznej szczególnie dla współczesnych debiutujących prozaików polskich i niemieckich. Językowa redukcja estetyki umożliwia osiągnięcie wolności imaginacyjnej, która pozwala czytelnikowi na rozwinięcie dowolnego wyobrażenia o postaciach danego dzieła literackiego lub o opisanych w nim scenach, a w konsekwencji prowadzi do szybkiego tempa czytania i do immersji. Z drugiej strony, estetycznie bogato „zdobione” teksty kanoniczne wymuszają na czytelnikach dokładną symulację przedstawionych scen. Aktualne badania empiryczne dowodzą, że nowy sposób narracji prowadzi do wzmożonej pracy mózgu, co spowalnia proces imaginacji czytanego tekstu i w efekcie (u mniej doświadczonych czytelników) do utraty radości z lektury.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Die ästhetische Reduktion des Narrativen und die Immersion in den gegenwärtigen deutschen und polnischen Debütromanen}, address={Częstochowa}, year={2017}, language={ger}, keywords={narracja, immersja, redukcja estetyczna, najnowsza literatura polska, najnowsza literatura niemiecka, debiuty prozatorskie po 2000 r.}, }