@misc{Walat_Wojciech_Psychologiczne_2011, author={Walat, Wojciech}, abstract={W programie nauczania oraz praktyce edukacyjnej w szkole ogólnokształcącej wyraźnie widoczna jest tendencja do rozwijania umiejętności analitycznych. Taka preferencja sięga swoimi korzeniami kartezjańskiego modelu myślenia, w którym zakładano, że każdy problem należy rozczłonkować na tyle części składowych, na ile jest to tylko możliwe. Tymczasem w codziennym życiu człowiek spotyka się z coraz większą liczbą problemów wymagających podejścia systemowego. Rozwiązanie ich jest możliwe tylko w przypadku ujęcia całościowego, przy uwzględnieniu pełnej złożoności zagadnienia. Natomiast podzielenie problemu na elementy składowe przyczynia się do zaniku wizji całości zjawisk i procesów. Przykładem problemu wymagającego myślenia kategoriami systemowymi jest ochrona środowiska. W artykule podjęto próbę zebrania psychologicznych podstaw umożliwiających sformułowanie założeń do rozwijania twórczości technicznej w kontekście nowoczesnych technologii informacyjnych.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Psychologiczne podstawy rozwijania twórczości technicznej uczniów}, address={Częstochowa}, year={2011}, language={pol}, keywords={twórczość, myślenie krytyczne, myślenie analityczne, edukacja techniczna}, }