@misc{Bieńkowski_Jakub_Gra_2018, author={Bieńkowski, Jakub}, abstract={Celem artykułu jest zastosowanie narzędzi wypracowanych przez Iana Bogosta i elementów teorii dzieła literackiego Romana Ingardena do badania gier w aspekcie wartości aksjologicznych zawartych w grze komputerowej, na przykładzie Ori and the Blind Forest. Według retoryki proceduralnej gra jest systemem reguł, wytwarzającym znaczenia audiowizualne i językowe poprzez wzajemne oddziaływanie na siebie jej składowych. Znaczenia te mają podłoże ideologiczne (dotykają problematyki różnorakiego rodzaju: społecznej, politycznej, psychologicznej, estetycznej, ekonomicznej etc.). Odnoszą się przez to do świata, który otacza gracza i komentują rzeczywistość w sposób właściwy dla medium, jakim jest gra. Z kolei perspektywa wyprowadzona z Ingardenowskiego modelu dzieła literackiego pozwala dopełnić propozycję Bogosta o zagadnienie wartości aksjologicznych i ukazać ich rolę w relacji odbiorca–medium. Analizowana gra jest prostym i jasnym przykładem wykorzystania tej formuły do analizy gier jako źródła wartości aksjologicznych.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Gra komputerowa jako źródło wartości aksjologicznych. Na przykładzie gry "Ori and the Blind Forest"}, address={Częstochowa}, year={2018}, language={pol}, keywords={retoryka proceduralna, gra komputerowa, wartości, aksjologia}, }