@misc{Szewerniak_Magdalena_Od_2018, author={Szewerniak, Magdalena}, abstract={Celem artykułu jest zarysowanie problematyki relacji pomiędzy grami wideo a nostalgią oraz zaproponowanie kierunków badania tych zjawisk. Nostalgia, oprócz bycia tęsknotą za tym, co przeszłe, ujawnia się także w naszej relacji do przyszłości, a także teraźniejszości. Jest wyrazem pragnienia twórców gier, a także wiąże się z doświadczeniami fanów. Nie jest własnością przedmiotów, ale przede wszystkim jest obecna w doświadczeniu gracza. W artykule skupiam się na praktykach przywracania tego, co przeszłe (zgodnie z podziałem na nostalgię refleksyjną i restauracyjną, za: S. Boym, The Future of Nostalgia, 2001). rzede wszystkim staram się pokazać, co wyróżnia gry wśród innych mediów w kwestii konstruowania światów, i jakie ma to znaczenie dla nostalgii. Celem nie jest dogłębna analiza wszystkich nostalgicznych zjawisk na polu gier wideo, a jedynie ukazanie przesunięcia jej sposobu rozumienia – od problematyki retro do doświadczenia gracza.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Od retro do doświadczenia, czyli gry wideo i nostalgia}, address={Częstochowa}, year={2018}, language={pol}, keywords={nostalgia, gry wideo, retro, doświadczenie gracza, konstruowanie światów}, }