@misc{Lipai_Tatyana_Issues_2020, author={Lipai, Tatyana and Gevorgyan, Mariam}, abstract={Instytucje szkolnictwa wyższego w Armenii i na Białorusi prowadzą studia doktoranckie i podyplomowe już od czasów Związku Radzieckiego. W obu krajach system kształcenia obejmuje dwa następujące po sobie stopnie naukowe: kandydat nauk i doktor nauk. Głównym celem kształcenia badawczego było tworzenie nowych badań. Ten rodzaj kształcenia przypisywał większe znaczenie wynikom naukowym niż potrzebie tworzenia badaczy posiadających konkretną wiedzę, zdolności i umiejętności, również w zakresie nauczania w szkolnictwie wyższym, posługiwania się nowoczesnymi technologiami, itd. We współczesnych społeczeństwach postindustrialnych wiedza bardzo szybko się dezaktualizuje, co sprawia, że wszechstronne kształcenie innowacyjnych doktorantów staje się priorytetem. Ich przyszła kariera i możliwości zawodowe nie ograniczają się do przedsięwzięć naukowych czy działalności dydaktycznej w tradycyjnym środowisku akademickim. Nowe pokolenie badaczy powinno posiadać nie tylko kompetencje w swojej dziedzinie zawodowej, ale także ogólne umiejętności w zakresie komunikacji, zarządzania i przedsiębiorczości. Nasz artykuł przedstawia również mieszane spojrzenie na badanie czynników warunkujących skuteczność zapewniania wysokiej jakości kształcenia w instytucjach szkolnictwa wyższego.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Issues and propositions on the improvement of doctoral education}, address={Częstochowa}, year={2020}, language={eng}, keywords={formacja edukacyjna, procesy społeczne, etyka badań, zapewnienie jakości kształcenia, kształcenie doktoranckie i podyplomowe}, }