@misc{Gałecki_Sebastian_Problem_2020, author={Gałecki, Sebastian}, abstract={Choć „problem ramy” (the frame problem) został w filozofii postawiony w związku z teoretycznymi badaniami nad możliwością sztucznej inteligencji (AI), to stanowi on jedynie uszczegółowienie pewnego szerszego problemu, towarzyszącego refleksji filozoficznej od jej zarania. Wydaje się, że większość współczesnych sporów etycznych dotyczy nie tyle konkretnych rozstrzygnięć, ile raczej dotyka właśnie tego, co moglibyśmy nazwać „ramą” (frame). Metaetyka zawsze stanowiła właśnie pomost pomiędzy czysto etycznymi („to jest dobre i należy to wykonać”, „to jest złe i musisz tego unikać”) wnioskami a szerszymi (często ontycznymi, epistemicznymi, antropologicznymi itd.) założeniami. Założeniami, które są zazwyczaj ukryte przed podmiotem moralnym, lecz które powinny być ujawniane przez etyków.Jeden z najciekawszych sporów metaetycznych dotyczy tak właśnie rozumianego problemu ramy: czy ma ona charakter obiektywny i jest samooczywista, czy też jest obiektywna, lecz nie samooczywista. W filozofii klasycznej problem ten przyjmuje formę debaty na temat pierwszych zasad, które są niedowodliwym, acz koniecznym punktem wyjścia każdego rozumowania. Stanowią one niewidoczne, lecz jakże istotne tło każdego poglądu i oceny moralnej, a także ramę poszczególnych decyzji i czynów. Rolą filozofii jest nie tylko ujawnienie tych zasad, ale także zrozumienie natury owej ramy.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Problem ramy w etyce}, address={Częstochowa}, year={2020}, language={pol}, keywords={etyka, metaetyka, rama, pierwsze zasady}, }