@misc{Józefowicz_Anna_Co_2022, author={Józefowicz, Anna}, abstract={Wprowadzenie: Tekst przedstawia wyniki sondażu diagnostycznego przeprowadzonego w pierwszym kwartale 2022 roku wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w celu zebrania opinii nauczycieli na temat dokonanej zmiany w wykazie lektur obowiązującej od 1.09.2021 r. Tekst osadzony jest w paradygmacie interpretatywnym, w duchu edukacji krytyczno-kreatywnej zorientowanej na podmiotowość uczestników procesu edukacyjnego, postrzegającej nauczanie jako proces twórczy. Założenia teoretyczne opieram na tak kluczowych kategoriach, jak zmiana w edukacji (Klus-Stańska), otwarte i zamknięte zmiany kultury szkoły (Zamorska, Krzychała), niewidzialna zmiana (Bober), zmiana pozorna (Dudzikowa). Zwracam uwagę na znaczenie partycypacyjnego udziału nauczycieli w zmianie, jak również akcentuję spojrzenie na lekturę w perspektywie tekstu kultury, nośnika i przekaźnika językowego obrazu świata. Cel badań: Przeprowadzone rozmowy z nauczycielami prezentują ich stanowisko edukacji wczesnoszkolnej wobec dokonanej zmiany, ich orientację w najnowszej ofercie czytelniczej kierowanej do dziecka, przekonania, potrzeby i możliwości jej realizacji. Metoda badań: Zastosowaną metodą zbierania danych był sondaż diagnostyczny. Wykorzystaną techniką był jakościowy wywiad pogłębiony, częściowo ustrukturyzowany, zogniskowany na problemie postrzeganej zmiany lektur i organizacji pracy z lekturami. Badania objęto 17 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z 17 szkół podstawowych na terenie miasta Białystok. Wnioski: Wyniki sondażu mają na celu zwrócenie uwagi na problem kształtowania polityki edukacyjnej w powyższym zakresie.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie}, title={Co z tą zmianą? – opinie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat lektur szkolnych}, address={Częstochowa}, year={2022}, language={pol}, keywords={lektury szkolne, edukacja wczesnoszkolna, literatura dla dzieci, zmiana w edukacji}, }