@misc{Nowak_Katarzyna_Existential, author={Nowak, Katarzyna}, abstract={Celem artykułu było określenie postawy egzystencjalnej młodzieży akademickiej. Podjęto badania, mające ustalić, jaki jest kierunek tej postawy oraz na ile zależy on od poczucia satysfakcji z życia, wybranych zmiennych demograficznych i dotyczących korzystania z Internetu. Podstawę teoretyczną badań oparto na założeniach psychologii i filozofii egzystencjalnej. Zastosowano narzędzia, takie jak Skala Postaw Być i Mieć (SPBiM) Grulkowskiego, Skalę Satysfakcji z Życia (SWLS) Dienera w oprac. Juczyńskiego i kwestionariusz danych osobowych. Grupę badawczą stanowiło łącznie 198 studentów. Wyniki badań wykazały, iż młodzież akademicką ogółem cechuje przeciętny stopień postawy egzystencjalnej (zarazem być i mieć). Przeprowadzone analizy statystyczne pozwoliły na wyłonienie jej głównych korelatów i uwarunkowań. Kierunek postawy być był tym silniejszy im wyższy był wiek badanych, wykształcenie ojca i lepsza relacja z nim, a także większa liczba posiadanych przyjaciół i bycie osobą wierzącą. Z kolei negatywna korelacja wystąpiła w związku z czasem spędzanym w sieci, im większa była liczba godzin spędzonych w Internecie, tym bardziej studentów cechowała postawa mieć. Uzyskane wyniki wskazują, iż zmienne dotyczące wieku, religijności, postaci ojca i relacji interpersonalnych mają znaczenie dla kształtowania postawy być, natomiast nadmierna aktywność w środowisku cyfrowym sprzyja postawie mieć.}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie}, title={Existential attitudes of academic youth in a post-pandemic digital society}, address={Częstochowa}, language={eng}, keywords={postawy egzystencjalne, satysfakcja z życia, studenci, Internet}, }