@misc{Baron-Polańczyk_Eunika_Impact, author={Baron-Polańczyk, Eunika}, abstract={Artykuł przedstawia fragment badań, diagnostyczno-korelacyjnych o charakterze mieszanym, ustalających kompetencje informacyjne uczniów w zakresie wykorzystywania metod i narzędzi ICT. Poszukuje odpowiedzi na pytanie określające skutki stosowania ICT przez dzieci i młodzież (poziom istotności oddziaływań nowych mediów) w sferze chaosu i “zagubienia” informacyjnego. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego (ankietę i wywiad) oraz metody statystyczne (test niezależności chi-kwadrat i współczynnik korelacji Pearsona). Zbadano 2510 uczniów i 1110 nauczycieli. Ustalono, że: 1) według zagregowanej hierarchii ważności oddziaływań ICT, kategorii “zagubienie” informacyjne uczniowie nadali najmniejszą wagę (miejsce piąte), a nauczycie małą wagę (miejsce czwarte); 2) istnieje związek (korelacja: słaba, dodatnia, pozytywna – r ≅ 0,29) pomiędzy opinią uczniów a spostrzeżeniami nauczycieli, co do skutków korzystania przez dzieci i młodzież z ICT przejawiających się wzrostem informacyjnego nieładu i zamętu (przeciążeniami i zakłóceniami w operowaniu informacją); 3) obliczenia czynników różnicujących wykazały istotne różnice statystyczne pomiędzy skutkami oddziaływań ICT na dzieci i młodzież w zakresie powodowania chaosu i “zagubienia” informacyjnego a: etapem kształcenia i miejscem nauki uczniów; 4) zauważalne jest podobieństwo między opinią uczniów a nauczycieli – mało istotne “odseparowanie” świata dzieci i młodzieży (“My”) od świata nauczycieli (“Oni”).}, type={artykuł}, publisher={Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie}, title={Impact of ICT– chaos and information “confusion” in the view of students and teachers}, address={Częstochowa}, language={eng}, keywords={pedagogika medialna, badania diagnostyczno-korelacyjne, korelacja opinii, kompetencje informacyjne, wykorzystywanie ICT, chaos i “zagubienie” informacyjne}, }