A1 - Kozerska, Agnieszka CY - Częstochowa KW - pomyślne starzenie się KW - edukacja seniorów KW - jakość życia osób starszych T1 - Kształtowanie własnego środowiska edukacyjnego w okresie późnej dorosłości N2 - Celem artykułu jest wyodrębnienie i przeanalizowanie przedstawianych w literaturze gerontologicznej typów (odmian) kształtowania własnego środowiska edukacyjnego przez seniorów. Przedmiotem zainteresowania są opublikowane wyniki badań i analiz teoretycznych, w których autorzy opisywali stosowane przez osoby starsze sposoby takiego projektowania własnego środowiska edukacyjnego, które miały służyć osiągnięciu harmonii z sobą i światem zewnętrznym. Przeanalizowano 40 artykułów. Wyróżniono trzy typy samodzielnego kształtowania środowiska edukacyjnego w okresie późnej dorosłości: 1. Typ ukierunkowany na wspólnotowość, 2. Typ ukierunkowany na duchowość, 3. Typ ukierunkowany na dobro własne. Opisane typy odpowiadają trzem różnym sposobom rozumienia pojęcia pomyślne starzenie się. T2 - Shaping one’s own educational environment in the period of late adulthood PY - 2015 PB - Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie