/12_Miklewska_Agnieszka.pdf

			PRACE NAUKOWE Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie 
Seri a: PSYCHOLOGIA z. Vlll, 2000 
Agnieszka MIKLEWSKA 
Zakład Psychologii, WSP Częstochowa 
Temperamentalne uwarunkwania zachowań 
agresywnych 
Wstęp 
Nasilające się przejawy nieprzystosowania społecznego skłani ają do podejmowa­
nia kolejnych prób wyjaśnienia tego zjawiska. Analiza różnych aspektów nieprzystoso­
wania społecznego rodzi nadzieję na lepszą niż dotąd skuteczność działań profilakty­
cznych. Ciągle brak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie - na ile przejawy niedosto­
sowania społecznego związane są z cechami osobowości, a szczególnie temperamentu? 
Na arenie polskich badań problem związku agresji z osobowością podjął przede wszyst­
kim Kosewski (1977) i Gaś (1980) . Kosewski ( 1977) koncen trował się głównie na za­
burzeniach organicznych (u agresywnych przestępców), natomiast Gaś ( 1980) -
oprócz tych, u których wyraźnie stwierdz ił zaburzenia charakterologiczne, wyróżnił 
również osoby o podwyższonych skłonnościach do zachowań agresywnych. Na pod­
stawie licznych badań przeprowadzonych na agresywnych przestępcach wyznaczył po ­
wtarzające się cechy osobowości: lekko podwyższone skłonności do stosowania naiw­
nych i prymitywnych mechanizmów obronnych, wzmożone nasilenie cech neurotycz ­
nych podbarwionych nastrojem depresyjnym, podejrzliwość i wrogość wobec otocze ­
nia, trudności adaptacyjne, sztywność opinii , postaw, konfliktowość . Osoby agresywne 
inaczej reagują również w sytuacjach trudnych, np. frustracja odbierana jest jako za­
grożenie , podczas gdy grupa kontrolna podchodzi do niej jako do przeszkody do poko­
nania . 
Czy zatem jest możliwe określenie osobowościowych predykatorów zachowań 
agresywnych? Ciągle pojawiają się wątpliwości, prowokujące kolej ne poszukiwania. 
Być może określenie cech temperamentu (de terminowanych przecież genetycznie!), 
sprzyjających wystąpieniu zachowań agresywnych, nasunie przypuszczenie, iż również 
te zachowania antyspołeczne mają swoje genetyczne uwarunkowania. Choć jest to tyl­
ko hipoteza, jednak informacje na temat temperamentalnych predyspozycji do zacho ­
wań agresywnych umożliwiłyby odpowiednie dopasowanie programów profilaktycz­
nych i resocjalizacyjnych, np. uwzględnianie zapotrzebowania na stymulację . 
112 Agnieszka MIKLEWSKA 
W niniejszym artykule zaprezentowane będą wyniki badań dotyczących związku 
charakterystyki temperamentalnej z możliwością wystąpienia zachowań agresywnych. 
Główne założenia Regulacyjnej Teorii Temperamentu 
(RTT) Strelaua 
Badania zostały przeprowadzone w oparciu o założenia zmodyfikowanej Regula­
cyjnej Teorii Temperamentu (RTT) Strelaua. Zgodnie z RTT, ,,temperamentem nazy­
wamy podstawowe, względnie stałe cechy osobowości, odnoszące się przede wszy­
stkim do formalnych charakterystyk (energetycznych i czasowych) reakcji i zachowań . 
Cechy te ujawniają się już we wczesnym dzieciństwie i mają swój odpowiednik w świe­
cie zwierząt. Temperament choć pierwotnie uwarunkowany wrodzonymi mechanizma­
mi neurobiochemicznymi , podlega powolnym zmianom pod wpływem dojrzewania 
i specyficznych dla jednostki oddziaływań między genotypem a środowiskiem." (Stre­
lau, 1998, s. 182). Zasadniczymi wymiarami temperamentu, odpowiedzialnymi za róż­
nice indywidualne w charakterystyce energetycznej zachowania są: reaktywność emo­
cjonalna, wrażliwość sensoryczna, wytrzymałość i aktywność. 
Reaktywność emocjonalna definiowanajestjako „tendencja jednostki do intensyw­
nego reagowania na emotogenne bodźce, wyrażająca się w dużej wrażliwości emocjo­
nalnej i małej odporności emocjonlnej." (Zawadzki i Strelau, 1997, s. 22). Zatem osoby 
o dużej reaktywności emocjonalnej charakteryzuje łatwość reagowania intensywnymi 
emocjami - duża pobudliwość, a także obniżony poziom wykonania zadania w wa­
runkach stresowych - w związku z małą odpornością emocjonalną. 
Wrażliwość sensoryczna jest definiowana jako „zdolność do reagowania na bodźce 
sensoryczne o niskiej wartości stymulacyjnej", zaś wytrzymałość jako „zdolność do 
adekwatnego reagowania na sytuacje wymagające długotrwałego lub bardzo stymula­
cyjnego działania oraz zdolność do działania w warunkach silnej stymulacji zewnętrz­
nej'' (Zawadzki i Strelau, 1997, s. 22). 
Z kolei aktywność jest cechą temperamentu, przejawiającą się w ilości i zakresie 
podejmowanych działań o określonej wartości stymulacyjnej. Jest więc podstawowym 
regulatorem stymulacji i może stanowić jej bezpośrednie lub pośrednie źródło. Strelau 
( 1992a) uważa, że aktywność może być traktowana jako bezpośrednie źródło stymula­
cji, gdyż z każdą czynnością wiąże się ładunek emocjonalny i stopień trudności samego 
zadania, a ponadto w przypadku aktywności ruchowej dochodzi do pobudzenia układu 
nerwowego . Aktywność rozumiana jako pośrednie źródło stymulacji jest w pewnym 
sensie jej „organizatorem". Poprzez własne działanie (m.in. zachowania agresywne) 
jednostka poszukuje lub unika stymulacji . Osoby wysokoreaktywne, posiadające me­
chanizmy fizjologiczne i biochemiczne wzmacniające stymulację - do osiągnięcia 
optymalnego poziomu aktywacji potrzebują niewiele stymulacji. W związku z tym , 
charakteryzują się obniżoną aktywnością. Natomiast jednostki niskoreaktywne, o du­
żym zapotrzebowaniu na stymulację, cechuje wysoki poziom aktywacji, poszukują , 
więc sytuacji i działań dostarczających wrażeń (Strelau, 1998). 
W celu opisu aspektu czasowego zachowania wyodrębniono : ruchliwość, szybkość, 
tempo, powtarzanie i utrzymywanie. Jednak szczegółowa analiza tych właściwości 
wskazała na istnienie dwóch nadrzędnych cech ogólnych - żwawości i perseweratyw­
ności. Żwawość określana jest jako: ,,tendencja do szybkiego reagowania, utrzymywa-
Temperamentalne uwarunkowania zachowań agresywnych 113 
nia dużego tempa wykonywanych czynności i łatwej zmiany zachowania (reakcji) 
w odpowiedzi na zmianę warunków zewnętrznych" , a perseweratywność jako: ,,ten­
dencja do trwania i powtarzania danego zachowania przez jednostkę, po zaprzestaniu 
działania bodźca (sytuacji) wywołującego to zachowanie" (Zawadzki i Strelau, 1997, 
s. 27). 
Struktura temperamentu zatem, w myśl RIT, analizowana jest za pomocą sześciu 
głównych cech (czynników), opisujących czasowy i energetyczny aspekt zachowania. 
Należą do nich: Żwawość (ŻW), Perseweratywność (PR), Wrażliwość Sensoryczna 
(WS), Reaktywność Emocjonalna (RE), Wytrzymałość (WT) i Aktywność (AK). 
Temperament nie determinuje kierunku ani treści zachowań. Kwestia ta związana 
jest z czynnikami psychospołecznymi, tj. z systemem wartości jednostki, jej zaintere­
sowaniami, motywacją, sposobem wychowania itd. Wybór stylu działania może być na 
przykład uwarunkowany odpornością na stres, zatem także podatnością na frustrację . 
Zachowanie nieakceptowane społecznie, takie jak agresja, może stać się regulatorami 
dostarczającymi bądź ograniczającymi stymulację. 
Wprowadzenie do problematyki zachowań agresywnych 
Niespójność stanowisk wobec agresji wyraża się między innymi w zaistnieniu róż­
nych definicji, kładących nacisk na rozmaite aspekty zagadnienia i starających się ująć 
istotę tego zjawiska (Bandura i Waters, 1968; Buss, 1961; Caprara i Pastorelli, 1989; 
Frączek, 1993; Grochulska, 1996; Hinde, 1993; Kosewski, 1977; Reykowski, 1979a; 
Zimbardo i Ruch, 1993 ). Jednak dla uniknięcia nagromadzenia dużej liczby definicji 
i związanych z nimi komentarzy, przyjęto rozumienie agresji jako względnie trwałej 
właściwości indywidualnej, polegającej na częstych i nieadekwatnych do bodźca re­
akcjach o znacznym nasileniu. Zachowaniom agresywnym często towarzyszy nieumie­
jętność kontrolowania reakcji oraz przejawianie wrogości do otoczenia. 
Agresja jest bardzo niejednolitą formą zachowania. W literaturze dokonywane są 
podziały w zależności od przyjętych kryteriów: sytuacyjnych, motywacyjnych, celo­
wości itd. (Frączek, 1986; Gruszecka, 1993; Hinde, 1993; Ranschburg, 1993; Reykow­
ski , 1978, 1979a; Skorny, 1968). 
Buss ( 1961, za: Kosewski, 1967) odróżnił wrogość od agresji jako reakcję wyłącz­
nie słowną, a w jej zakresie wyodrębnił: urazę - czyli zazdrość, nienawiść do otocze­
nia, rozgoryczenie i gniew za rzeczywiście doznane lub urojone upokorzenia, podej­
rzliwość - rozumianą jako rzutowanie wrogości na innych oraz poczucie winy . Samą 
zaś agresję podzielił na agresję pośrednią, tj. skierowaną drogą okrężną i bezpośrednią, 
na którą składają się : agresja fizyczna, słowna, irytacja i negatywizm. Agresję fizyczną 
B uss ( 1961, za: Kosewski, 1967) definiuje jako działanie przeciw innym ludziom obej­
mujące każdą bójkę, ale nie niszczenie przedmiotów. Agresja słowna to wyrażenie ne­
gatywnych uczuć zarówno formą (sprzeczanie się, krzyk, wrzask), jak i treścią (groźby , 
przekleństwa, przyjęcie tendencyjnie krytycznej postawy). Przez irytację rozumiana 
jest gotowość do przejawiania negatywnych uczuć po najmniejszym nawet podrażnie­
niu (obejmuje ona też takie cechy, jak: porywczość, drażliwość, zrzędność, grubiań­
skość) . Zaś negatywizm to zachowanie opozycyjne, skierowane przeciwko autoryteto­
wi lub władzy. Ponadto w kwestionariuszu „Nastroje i Humory" Bussa i Durkee ' go 
(1957 , za: Kosewski, 1967)) autorzy wyróżnili jeszcze skalę „Poczucie winy" . Wyraża 
114 Agnieszka MIKLEWSKA 
się w niej ewentualne przekonanie badanego, że jest złym człowiekiem, że czyni zło 
lub też odczuwane przez niego wyrzuty sumienia (Buss , 1961, za: Kosewski, 1967). 
Metody i przebieg badań własnych 
Badania nad związkiem między temperamentem a agresją przeprowadzono na 170 
osobach, tj . 95 kobietach i 75 mężczyznach, w wieku 20 - 24 lata, gdzie średnia wieku 
wyniosła 22,4 lat, a odchylenie standardowe 1,64. 
Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz 
Temperamentu 
Pomiaru cech temperamentu dokonano za pomocą kwestionariusza FCZ - KT Za­
wadzkiego i Strelaua (1997). Podstawą teoretyczną tego kwestionariusza jest omówio­
na już wcześniej Regulacyjna Teoria Temperamentu. W kwestionariuszu wyodrębnio­
no sześć cech, reprezentujących strukturę temperamentu. Są to, definiowane już we 
wstępie : żwawość (ŻW) , perseweratywność (PR), wrażliwość sensoryczna (WS), re­
aktywność emocjonalna (RE), wytrzymałość (WT) i aktywność (AK). FCZ - KT w 
swojej aktualnej wersji zawiera sześć skal o tych samych nazwach jak wymienione 
cechy. Za każdą odpowiedź diagnostyczną przyznaje się jeden punkt. Wysoki wynik 
oznacza duże natężenie cechy. 
,,Nastroje i Humory" Bussa i Durkee'go (1957), 
wersja w adaptacji Choynowskiego, Kosewskiego, Ostrihańskiej 
i Wójcik (1967) 
W celu zebrania informacji na temat zachowań agresywnych w opisywanych ba­
daniach wykorzystano kwestionariusz do badania agresywności „Nastroje i Humory" 
Bussa i Durkee'go (1957), wersję w adaptacji Choynowskiego, Kosewskiego, Ostri­
hańskiej i Wójcik (1967). 
Autorzy testu na podstawie wyodrębnionych przez siebie siedmiu form zachowania 
(patrz: opis we wstępie) wyróżnili odpowiadające im skale, ułożone w następującej 
kolejności : ( 1) Atak (agresja fizyczna), (2) Agresja pośrednia , (3) Irytacja, (4) Negaty­
wizm, (5) Uraza, (6) Podejrzliwość, (7) Agresja słowna i (8) Poczucie winy . 
Porównanie wyników uzyskanych przez badanego w poszczególnych skalach z ma­
ksymalną ilością punktów kwestionariusza obrazuje stopień agresywności badanego. 
Posługując się kwestionariuszem, stosowano instrukcję i oceny wyników według Ko­
sewskiego ( 1967). 
Problemy i hipotezy badawcze. 
Prezentacja oraz omówienie wyników badań 
Celem prezentowanych badań było udzielenie odpowiedzi na pytanie : 
Jakie różnice w poziomie i formach agresji u osób dorosłych związane są z ich 
cechami temperamentalnymi ? 
W ramach problemu sformułowano pytania szczegółowe: 
a) Jakie różnice w poziomie agresji związane są z poziomem reaktywności ? 
b) Czy istnieje zależność pomiędzy poziomem reaktywności a formami agresji ? 
Temperamentalne uwarunkowania zachowań agresywnych 115 
c) Jaki rodzaj zachowań agresywnych najbardziej sprzyja zwiększeniu ogólnego 
poziomu agresji? 
W celu sformułowania hipotez do pytania badawczego, analizującego związek cech 
temperamentalnych z zachowaniami agresywnymi, można odwołać się do literatury 
rozpatrującej tenże związek (Fabes i Eisenberg, 1993; Reykowski, 1977, 1978; Strelau, 
1978). 
Zamieszczone poniżej następne dwie hipotezy, sformułowano w nawiązaniu do 
koncepcji , zgodnie z którą osoby niskoreaktywne, aby osiągnąć optymalny poziom 
aktywacji, podejmują czynności o wysokiej wartości stymulacyjnej, za jakie można 
uważać również zachowania agresywne (Reykowski, 1978). 
I. Istnieją różnice w zakresie poziomu agresji u osób o różnych poziomach re­
aktywności emocjonalnej. 
2. Osoby o niskiej reaktywności cechuje wyższy poziom agresji ogólnej niż osoby 
o wysokiej reaktywności emocjonalnej. 
Analizując proponowane przez wielu autorów (Buss, 1961, za: Kosewski, I 967; 
Skorny, 1968; Reykowski, 1978; Zimbardo i Ruch, 1993; Ranschburg, 1993) różnorakie 
formy agresji i ich związek z cechami temperamentalnymi oraz opierając się na tezie, 
iż agresja bezpośrednia, na którą składa się wg Bussa ( 1961, za: Kosewski, 1967) agre­
sja fizyczna, irytacja, negatywizm i agresja słowna - posiada większą wartość stymu­
lacyjną niż inne formy agresji (Reykowski, 1978, 1979a, 1988), postawiono hipotezę : 
3. Osoby niskoreaktywne cechuje wyższy poziom agresji bezpośredniej niż osoby 
wysokoreaktywne. 
Ostatnie dwie hipotezy do drugiego problemu sformułowano następująco: 
4. Wysoki poziom agresji bezpośredniej najbardziej sprzyja wysokiemu ogólnemu 
poziomowi agresji. 
5. Poziom agresji pośredniej i podejrzliwości nie wpływa na nasilenie ogólnego 
poziomu agresji. 
Jak już wspomniano, osoby niskoreaktywne poszukują stymulacji, zaś wysokore­
aktywne unikają jej (Strelau, 1992a). Dlatego można przypuszczać, że agresja bezpo­
średnia występująca u osób niskoreaktywnych będzie na tyle wysoka, iż ogólny poziom 
agresji również okaże się wysoki, zaś u osób wysokoreaktywnych zależność ta będzie 
odwrotna. Jeżeli chodzi o agresję pośrednią i wrogość, to prawdopodobnie nie będą one 
związane z ogólnym poziomem agresji. 
W dalszej części artykułu w nawiązaniu do wymienionych problemów i hipotez 
zostały przedstawione oraz omówione wyniki przeprowadzonych badań. 
Celem uzyskania odpowiedzi na pytanie badawcze: ,,Jakie różnice w poziomie 
i formach agresji związane są z cechami temperamentalnymi osób badanych?" weryfi­
kowano kolejne hipotezy. Hipotezę, iż prawdopodobnie istnieją różnice w zakresie po­
ziomu agresji u osób o różnych poziomach reaktywności emocjonalnej, testowano za 
pomocąjednoczynnikowej analizy wariancji. Reaktywność emocjonalna prezentowana 
była na różnych poziomach (górny i dolny kwartyl próby), zaś drugą zmienną był osiąg­
nięty przez dane osoby poziom agresji . Analogiczną procedurę przeprowadzono w gru­
pie kobiet i mężczyzn osobno. Wyniki prezentuje tabela 1. 
Dane prezentowane w tabeli I wskazują, iż istotnie wystąpiła różnica w poziomie 
agresji ogólnej, w grupach podzielonych ze względu na natężenie reaktywności emo­
cjonalnej, przy czym silniej zaznaczyła się ona w grupach podzielonych ze względu na 
płeć. Dla przetestowania hipotezy badawczej zastosowano analizę wariancji, co pozwo-
116 Agnieszka MIKLEWSKA 
liło przy poziomie istotności p < 0,01 podjąć decyzję o prawdziwości sformułowanej 
hipotezy. Ogólne natężenie agresji okazało się być związane z poziomem reaktywności 
emocjonalnej we wszystkich utworzonych grupach. Potwierdziło to zarazem dotych­
czasowe dane z literatury (Frączek, 1986; Reykowski, 1978; Strelau, 1985, 1992b, 
1998) o istnieniu związku między cechami temperamentalnymi a agresją. 
Tab. I. Związek poziomu reaktywności emocjonalnej i poziomu agresji ogólnej 
Średni Średni 
Grupa poziom St. Dev. poziom St. Dev. Istotność Wariancja 
reaktywności agresji różnic 
ogólnej 
Wysokoreaktywni (cala próba) 16, 13 4,27 64,55 3,54 - 1,40 2,40 
Niskoreaktywni (cala próba) 3,83 3,61 69,98 3,88 - 1,40 2,40 
Wysokoreaktywni (kobiety) 17,89 3,59 48,26 4,54 2,17 0,68 
Niskokoreaktywni (kobiety) 7,00 3,97 61,89 3,24 2.17 0,68 
Wysokoreaktywni 11 ,71 4,92 63,48 3,98 2,34 0,73 
(mężczyźni) 
Niskoreaktywni (mężczyźni) 2,76 3,26 80,29 5,09 2,34 0,73 
Za pomocą testu istotności dla dwóch średnich sprawdzono hipotezę, iż osoby ni­
skoreaktywne prawdopodobnie cechuje wyższy poziom agresji ogólnej niż osoby o wy­
sokiej reaktywności emocjonalnej. Tabela I prezentuje poziom agresji ogólnej u osób 
o wysokiej i niskiej reaktywności. Na podstawie zastosowanego testu, przy lewostron ­
nym obszarze krytycznym i przy poziomie istotności p < 0,0 I przyjęto testowaną hipo­
tezę . Decyzję taką podjęto zarówno dla całej badanej próby, jak i dla kobiet i mężczyzn 
osobno. Zatem osoby niskoreaktywne okazały się bardziej agresywne niż badani o niż­
szym natężeniu reaktywności emocjonalnej. 
Dla sprawdzenia hipotezy, iż osoby niskoreaktywne prawdopodobnie mają wyższy 
poziom agresji bezpośredniej, niż wysokoreaktywne, wyodrębniono grupy osób o skraj­
nych wartościach reaktywności emocjonalnej (górny i dolny kwartyl) i przy poziomie 
istotności p < 0,0 I zastosowano test istotności dla dwóch średnich. Uzyskane wyniki 
przedstawia tabela 2. 
Tab. 2. Związek poziomu reaktywności emocjonalnej i poziomu agresji bezpośredniej 
Średni Średni Istotność Grupa poziom St. Dev. poziom agresji St. Dev. różnic reaktywności bezpośredniej 
Wysokoreaktywni (cala próba) 16,13 4,27 40,43 3,15 0,81 
Niskoreaktywni (cala próba) 3,83 3,61 3,61 4,07 0,81 
Wysokoreaktywni (kobiety) 17,89 3,59 39.47 4,12 1,90 
Niskokoreaktywni (kobiety) 7,00 3,97 33,42 4,90 1,90 
Wysokoreaktywni 11.71 4,92 37,05 2,55 3,94 
(mężczyźni) 
Niskoreaktywni (mężczyźni) 2,76 3,26 48,24 3,78 3,94 
Średnie natężenie agresji bezpośredniej, w grupach o różnych poziomach reaktyw­
ności emocjonalnej, przy prawostronnym obszarze krytycznym i poziomie istotności 
Temperamentalne uwarunkowania zachowań agresywnych 117 
p < O.Ol różniło się w sposób istotny. Zatem przyjęto hipotezę, iż osoby niskoreaktywne 
posiadają wyższe nasilenie agresji bezpośredniej. Hipotezę tę jednak odrzucono w gru­
pie badanych mężczyzn. Mężczyźni niskoreaktywni nie różnią się w sposób istotny 
w wyborze form agresji od mężczyzn wysokoreaktywnych. Można to tłumaczyć fa­
ktem, iż prawdopodobnie analogicznej stymulacji dostarcza im agresja pośrednia, zaś 
ogólny wynik grupy (różny od wyniku grupy samych mężczyzn) spowodowany był 
silną zależnością tych zmiennych w grupie kobiet, która zaważyła na rezultacie końco­
wym. Mimo to, zastanawiające jest, iż agresja bezpośrednia nie jest silniej zaznaczoną 
formą agresji u mężczyzn niskoreaktywnych . Agresja bezpośrednia bowiem.jak uważa 
Reykowski (1979b, 1978), dostarcza stymulacji nie tylko przez samą aktywność (ude­
rzanie, rzucanie. rozbijanie), ale też przez obserwowanie nagłej zmiany w otoczeniu 
i obserwowanie efektu w zachowaniu innych (cierpienie, ból, strach). Nie wiadomo 
zatem, dlaczego badani niskoreaktywni mężczyźni nie preferowali agresji bezpośred­
niej, skoro jej wartość stymulacyjna jest tak duża. Wątpliwości te mogłyby rozwiązać 
jedynie kolejne badania, skierowane na określenie faktycznego natężenia stymulacyj­
nego poszczególnych form agresji. 
Aby zweryfikować hipotezy, iż agresja bezpośrednia prawdopodobnie najbardziej 
sprzyja wysokiemu ogólnemu poziomowi agresji, zaś nie jest z nim związana agresja 
pośrednia i podejrzliwość określono współczynnik korelacji i przeprowadzono test róż­
nic między średnimi, co przedstawia tabela 3. 
Tab. 3. lnterkorelacje pomiędzy wybranymi skalami kwestionariusza „Nastroje i humory" 
Skala kwestionariusza Agresja ogólna 
Agresja bezpośrednia 0,76 
A11:resia oośrednia 0,40 
Podejrzliwość 0,46 
Atak 0,33 
Irytacja 0,40 
Negatywizm 0,36 
Uraza 0,39 
Agresja słowna 0,32 
Wina 0,31 
Jak widać w tabeli 3. agresja bezpośrednia rzeczywiście jest silnie skorelowana 
z agresją ogólną (postawioną wcześniej hipotezę przyjęto przy poziomie istotności 
p < 0,01 ). Agresja bezpośrednia okazała się mieć najwyższy poziom u osób, u których 
agresja ogólna była również najsilniejsza, co prezentuje tabela 3 ( obszar krytyczny 
prawostronny. poziom istotności p < 0,0 I) . Fakty te potwierdzają tezę, że osoby agre­
sywne poszukują stymulacji. W ten sposób wyniki badań w zakresie wyjaśnienia związ­
ku między temperamentem a agresją (za wyjątkiem niepotwierdzonej hipotezy, iż nis­
koreaktywni mężczyźni charakteryzują się podwyższonym poziomem agresji bez­
pośredniej) wzajemnie się uzupełniają. Osoby niskoreaktywne poszukują stymulacji, 
której dostarczają im zachowania agresywne (podwyższony poziom agresji ogólnej), 
a wśród nich najbardziej agresja bezpośrednia . 
Agresja pośrednia i podejrzliwość również okazały się korelować z agresją ogólną 
(zob. tabela 3), choć słabiej niż poprzednia forma, bo na średnim poziomie. Odrzucono 
I 18 Agnieszka MIKLEWSKA 
hipotezę o braku związku tych form z nasileniem agresji ogólnej (przy poziomie istot ­
ności p < 0,0 I) . Agresja pośrednia i podejrzliwość były silniej zaznaczone u osób o wy­
sokiej agresji ogólnej (zob. tabela 3). Taką sytuację wiąże się z tym, iż aby ogólny 
poziom cechy globalnej mógł być wysoki to i jego składowe muszą mieć wyższe natę­
żenie. Zatem u osób o wysokiej agresji ogólnej, poszczególne formy agresji (głównie 
agresja bezpośrednia, pośrednia i podejrzliwość) są na wyższym poziomie niż u osób 
o słabiej zaznaczonej agresji. Twierdzenie to potwierdzają dane w tabeli 3, a także 
wysokie korelacje agresji ogólnej z pozostałymi formami. 
Po uzyskaniu odpowiedzi na sformułowane pytania i hipotezy badawcze warto się 
zastanowić, jakie jeszcze oprócz reaktywności emocjonalnej cechy temperamentalne 
związane są z zachowaniami agresywnymi. W tym celu na podstawie danych zawar­
tych w tabeli 4 można sformułować wnioski dotyczące związków pomiędzy różnymi 
formami agresji a cechami temperamentalnymi u osób badanych. W większości przy ­
padków cechy są ortogonalne, co wynika z braku lub bardzo niskich korelacji żwawoś­
ci, wrażliwości sensorycznej, wytrzymałości i aktywności z badanymi formami agres­
ji. Korelacje pomiędzy wytrzymałością a irytacją i winą, oraz aktywnością i agresją 
słowną są nieco wyższe od pozostałych , jednak ogólnie są one dość niskie, bo nie 
przekraczają 0,30. 
Tab. 4. Korelacje skal FCZ - KT ze skalami kwestionariusza „Nastroje i Humory" 
Skala Żwawość Persewera- Wrażliwość Reaktywność Wytrzymałość Aktywność tywność sensoryczna emocjonalna 
Atak 0,04 -0,03 0,04 0,02 0,01 -0,00 
Agresja pośrednia -0,12 0,24 -0,QI 0,21 -0, 13 0,05 
Irytacja -0,20 0,38** 0,02 0,44** -0,30 -0,07 
Negatywizm -0,12 0,13 0,01 0,18 -0,19 0,09 
Uraza -0,19 0,33** -0,03 0,38** - 0, 15 -0, 10 
Podejrzliwość -0,14 0,23* -0,06 0,28** -0, 14 0,01 
Agresja słowna -0,04 0,10 0,03 o.os -0, 10 - 0,20* 
Wina -0,20 0,40 ** -0,02 0,40** -0,26 -0,14 
Uwaga: współczynniki korelacji istotne na poziomie p < 0,01 oznaczono gwiazdką; zaś istotne na poziomie 
0,001 dwoma gwiazdkami. · 
Najbardziej z zachowaniami agresywnymi, zwłaszcza z irytacją, urazą i winą zwią­
zane jest perseweratywność i reaktywność emocjonalna. Najwyższe korelacje stwier­
dzono pomiędzy reaktywnością emocjonalną a irytacją (0,44) oraz perseweratywnością 
a winą (0,40). Korelacje te jednak są na przeciętnym poziomie. 
Wykazany związek reaktywności emocjonalnej z agresją potwierdza opinie na te­
mat współwystępowania tych cech zachowania (Fabes i Eisenberg 1993; Reykowski , 
1977, 1979a; Strelau, 1985). Jednak zbadana zależność jest słabsza niż w cytowanych 
pracach, a w stosunku do dwóch form (atak, agresja słowna) jest bliska zeru (odpowie­
dnio: 0,02; 0,04). 
Perseweratywności poświęcono znacznie mniej miejsca w literaturze niż reaktyw­
ności. Nie szukano bezpośredniego związku tej cechy z zachowaniami agresywnymi. 
W omawianych badaniach perseweratywność wykazała bardzo niewielki związek 
z atakiem, negatywizmem i agresją słowną. Tylko nieco większa korelacja wystąpi-
Temperamentalne uwarunkowania zachowań agresywnych 119 
ław zestawieniu tej cechy zachowania z agresją pośrednią i podejrzliwością. Znacz-. 
nie wyraźniejszą zależność dostrzec można między perseweratywnością a winą (0,4), 
irytacją (0,37) i urazą (0,33). Możliwe, że wynika to z faktu, iż dwie z wymienio­
nych form agresji (wina i uraza) charakteryzują się względną stałością w czasie, ko­
respondując w ten sposób bardziej z cechami osobowości niż z chwilową formą za­
chowania. 
W literaturze wielu autorów (Strelau, 1985, 1992a; Reykowski, 1978, 1979b; Fabes 
i Eisenberg, 1993) opowiada się za tezą, iż jednostki często odczuwające niedobór sty­
mulacji (osoby niskoreaktywne) uciekają się do zachowań agresywnych, jako silnie 
stymulujących. Opinia ta zatem jest całkowicie zbieżna z uzyskanymi wynikami. Ist­
nieją również poglądy (Fabes i Eisenberg, 1993), sugerujące, że emocjonalne pobudze­
nie i agresja są zależne w sposób dodatni tylko do pewnego poziomu, zaś powyżej niego 
zależność odwraca się, stając się ujemną. Krzywoliniowy związek między agresją re­
aktywną a temperamentem wykazał w swoich badaniach Frączek (1979). Eliasz ( 1973) 
z kolei twierdzi, że osoby wysokoreaktywne reagują na średni poziom frustracji więk­
szym nasileniem agresji niż osoby niskoreaktywne. Jednak dalszy wzrost poziomu frus­
tracji, powoduje spadek natężenia agresji u wysokoreaktywnych, a u osób niskore­
aktywnych odwrotny skutek. Nie należy jednak zapomnieć o znaczeniu środowiska, 
któremu w formowaniu zachowań agresywnych, obok cech temperamentalnych, wielu 
autorów (Bandura i Walters, 1968; Carrey, 1983; Olweus, 1980; Pitkanen-Pulkinien 
1980; 1992) przypisuje decydujące znaczenie, agresja bowiem może być wyuczonym 
sposobem reagowania (Reykowski, 1979b; Frączek, 1986). 
Podsumowanie 
W artykule uzyskano potwierdzenie tezy, że istnieje związek między określonymi 
cechami temperamentalnymi a wyższym poziomem agresji, predyspozycjami do pew­
nych form zachowań agresywnych. Wyniki tych badań warto wzbogacić, tym razem 
koncentrując się na czynnikach o charakterze bardziej środowiskowym. Być może 
wówczas uzyskane zostaną komplementarne do przytoczonych powyżej - wnioski, 
świadczące o osobowościowych predykatorach nieprzystosowania społecznego. 
Możliwe, że zwrócenie uwagi na cechy temperamentalne zwiększyłoby w znacznej 
mierze skuteczność terapii osób, charakteryzujących się dużym nasileniem zachowań 
agresywnych. Dostosowanie podejmowanych działań, na przykład do zapotrzebowania 
stymulacyjnego określonych osób, być może uczyniłoby profilaktykę i terapię nie tylko 
bardziej skuteczną, ale również bardziej atrakcyjną dla zainteresowanych nią ludzi. 
Analiza uzyskanych danych pozwoliła sprecyzować następujące wnioski: 
I. Niski poziom reaktywności emocjonalnej, u osób badanych, jest związany z ich 
podwyższonym poziomem agresji ogólnej. 
2. Niskoreaktywne kobiety cechuje wyższy poziom agresji bezpośredniej. Zależ­
ność ta nie występuje jednak u mężczyzn. 
3. Wśród cech temperamentalnych najbardziej związana z zachowaniami agresyw­
nymi jest reaktywność emocjonalna oraz perseweratywność (ta ostatnia zwłasz­
cza irytacją, urazą i winą). 
4. Najsłabszy związek z formami agresji mają żwawość, wrażliwość sensoryczna, 
wytrzymałość i aktywność. 
120 Agnieszka MIKLEWSKA 
Bibliografia 
Bandura, A., Walters, R.H. (1968). Agresja w okresie dojrzewania. Warszawa: PWN. 
Buss , A. (1961). The psychology of aggression. New York: Wiley. 
Cap rara, G. (1989). Toward a reorientation of research on aggression. ,,European Jour­
nal of Personality", 3, 121 - I 38. 
Carey, W. ( l 983). Same pitfals in infant temperament research. ,,Infant Behaviour and 
Development", 6, 247 - 254. 
Eliasz, A. ( I 973). Dynamics of aggressionin neurotics. ,,Polish Psychological Bulle­
tin", 4, 66 - 70. 
Fabes, A. i Eisenberg, J. ([993). Pobudzenie emocjonalne a gniewne i agresywne za­
chowanie. [w:] A. Frączek (red.), Socjalizacja a agresja (s. 103 - 121). Warszawa: 
PAN. 
Frączek, A. (red.) (1979). Studia nad psychicznymi mechanizmami czynności agresyw­
nych. Wrocław: Ossolineum. 
Frączek, A. (red.) (1986). Temperament and regulation of interpersonal aggression. 
,,Polish Psychological Bulletin", 17, 3 - 13. 
Frączek, A. (1993). Socjalizacja a agresja. Warszawa: PAN. 
Gaś, Z. ( 1980). Analiza syndromu agresji. ,,Psychologia Wychowawcza" 4 , 475 - 480. 
Gruszecka, E. (1993). Czy agresja jest konieczna. ,,Scholastikus", I - 2, 43 - 57. 
Grochulska, J. (1996). Agresja u dzieci. Warszawa: WSiP. 
Hinde, R. ( l 993). Niektóre problemy agresywnego zachowania. [w:] A. Frączek (red.), 
Socjalizacja a agresja (s. 15 - 25). Warszawa: PAN. 
Kosewski, M. (1967). Wprowadzenie do skali agresji Buss- Durkee (Nastroje i Humo­
ry). Warszawa: OBP. 
Kosewski, M. ( l 977). Agresywni przestępcy. Warszawa: Wiedza Powszechna. 
Olweus, D. ( 1980). Familia! and temperamental detenninants of aggressive behavior 
in adolescent boys. ,,Developmental Psychology'', 16,644 - 666. 
Pitkanen-Pulkkinen, L. (1980). The child in thefamily. ,,Nordisk Psichologia", 2, 147 
- 157. 
Pitkanen-Pulkkinen, L. (1992). Continuities in aggressive behawiour from childhood 
to adulthood. ,,Aggresive Behawiour", 2, 249 - 263. 
Ranschburg, J. ( 1993). Lęk, gniew, agresja. Warszawa: WSiP. 
Reykowski, J. ( 1975). Osobowość jako centralny system regulacji i integracji cz,ynności 
człowieka. [w:] T. Tomaszewski (red.) Psychologia (s. 762 - 826). Warszawa: 
PWN. 
Reykowski, J. (1977). Spontaniczna agresja i spontaniczne czynniki hamujące. ,,Prze­
gląd Psychologiczny", 2, 203 - 228. 
Reykowski, J. ( 1978). Podstawowe mechanizmy regulacji społecznego zachowania się 
człowieka. L w:] Reykowski J. (red.), Teoria osobowości a zachowanie prospołeczne 
(s. 34 - 48) Warszawa: PWN. 
Reykowski , J. ( 1979a). Motywacja. Postawy prospołeczne a osobowość. Warszawa: 
PWN . 
Temperamentalne uwarunkowania zachowań agresywnych 121 
Reykowski , J. ( 1979b) , lntrisic inhibition of aggressive behavior. [w:] S. Feshbach, 
A. Frączek (red.), Aggression and behaviourchange: Biologi cal and social proces ­
ses (s. 16 - 42) . New York : Praeger. 
Skorny , Z. (1968). Psychologiczna analiza zachowania się . Warszawa: PWN. 
Strelau, J. ( 1978). Rola temperamentu w rozwoju psychicznym. Warszawa: WSiP. 
Strelau, J. (1985). Temperament, osobowość, działanie. Warszawa: PWN. 
Strelau, J. ( 1992a). Temperament i inteligencja . Warszawa: PWN. 
Strelau, J. ( 1992b). Badania nad temperamentem. Teoria, diagnoza i zastosowanie. 
Wrocław : Ossolineum. 
Strelau, J. (1998). Psychologia temperamentu. Warszawa: PWN. 
Zawadzki, B. i Strelau, J. (1995). Podstawy teoretyczne, konstrukcja i własności psy­
chometryczne inwentarza: ,,Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestiona­
riusz Temperamentu" . Studia Psychologiczne, 33, 49 - 95. 
Zawadzki , B. i Strelau, J. ( 1997). Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestio­
nariusz Temperamentu (FCZ - KT). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów 
Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. 
Zimbardo, P.G. i Ruch , F. L. (1993). Agresja i przemoc. Degeneracja form iycia 
społecznego. [w:] P.G . Zimbardo (red.), Psychologia i i,ycie (s. 582 - 595) . War­
szawa: PWN. 
Agnieszka MIKLEWSKA 
Temperamential conditions of aggresive behaviours 
Summary 
This study investigated the relationship between temperament and aggresive behaviours for a sample of 
170 Polish students, małe (N= 75) and female (N= 95) in various age (M = 22,4; s = I 64) . The results of thi s 
study show that temperament (emotional reactivity and perseverance correlates with aggresion . 
 img0001 img0002 img0003 img0004 img0005 img0006 img0007 img0008 img0009 img0010 img0011