/2_Czerny_Janusz.pdf
PRACE NAUKOWE Akademii im . Jana Długosza w Częstochowie
Seria: Pedagogika t. XV. 2006
.lanus1. CZERNY
Edukacyjne „primum non nocere"
W pro w ad zenie
Chce; wykazać. że złota zasada Hipokratesa. którą przysic;gają przestrzegać
adepci medycyny - wykracza swym zasięgiem daleko poza obszar świata medy
cyny1 . Jest to zasada odnosząca sic; nie tylko do śvviata lekarskiego, ale wszel
kich profesji . których działalność związana jest z osobą ludzką .
Jansen Larsen nazwał ją „zasadą ograniczoności" dlatego, że „nie szkodzić,
nie jest ró'vvnoznaczne - pomagać"2 . J. Larsen częściowo ma rację. Sama zasada
Hipokratesa ciągle wzbudza żywe emocje. Czy nie szkodzić to samo co być
neutralnym. obojętnym, niezangażowanym·)
Z kolei mmalista Hemy Davidson nazywa ją zasadą ex mininwm. Nie s1ko
dzić - twierd zi H . Davidson - to tyle. co nie czynić zla1.
Etyk Brian Stevenson powiedział o zasadzie primum non nocere jeszcze in
aczej. Według niego jest to zasada neutralności 4 .
Oceny zasady primum non nocere bywają różne. Inaczej oceniają ją środo
\viska lekarskie. inaczej teolodzy czy moraliści, a jeszcze inaczej sami peda.go-
ctzy5.
Rodzi sic; jednak pyta.nie. czy na obszarze pedagogiki ta zasada ¼'y'Starcza·.1
Myś l<; . że jest ona puąktem ·wyjścia (Ausgang) - jak pisze Georg Si.issmann. Jest
zasadą konieczności . lecz nic,, ystarczalności
Nic czynić z ła nic oznacza nie czynić dobra. Ale staje sic; za to zasadą azy
mutalną.
Za.sad<; Hipokratesa znakomicie ocenił Sokrates . Gdy Hcrmides za.pytał go :
.. Czy żenić się. czy nic?", Sokrates odparł : ,,Którąkolwiek z tych rzeczy wybie
rzesz. będziesz wyboru żalowal"6 .
1 ltka te_j zasady j..:sl humanistyczna. a nic m-,clycnia .
: .I . I. a r s c n. 1:·11,ic i1111wditi1te as morn/ pri11,iple. Oslo-Hamburg „OtblJl„ 2004, s. I 84.
' H. I) a v i d s ,i n, Hu111w1.1· devil, ,.Dempsey - House· ·, London I 998 s. 12.
• B. S l 1: v e n s 11 n. Hw11a11istit asper.rs i11 living histon,, ,,Publishing H11u,e", New York 2000.
s. 69.
5 Przestuegali .i1:,i tacy pedag,xlzy. jak np. AS. Makarenko, S. Lorens czy .I . Korczak.
12 Janusz Czerny
Ocena Sokratesa do dziś dnia nie może doczekać się oceny. Sokrates dal do
zrozumienia. że optymalna zasadą jest sytuacja nulla - sententio. Sąd bez roz
strzygnięcia.
Starożytni myśliciele tworzyli sentencje. twierdzenia i myśli, z którymi dzi
siaj mamy nie lada kłopoty w ich interpretacji.
Zasada Hipokratesa primum 11011 nocere kulturo'vvo była wiązana ze środo
wiskiem lekarskim. Ale to poważny błąd. Jest to zasada rodzaju natura w1iver
sis. a więc wszechuniwersalna .
Już Pierre Fermat w XVII wieku. powtórzył tę zasadę. ale na terenie fizyki .
Powiedział on. że: ,,Z niesko11ezonej ilości dróg - światło wybiera zawsze drogę
najkrótszą· ' 7.
Zasada Hipokratesa w pedagogice
Zasada ta często jest przez opiekunów. wychowawców i nauczycieli naru
szana. Świadomie lub nieświadomie. Jest ona łamana w dwóch procesach:
kształcenia oraz w-ychowania.
W procesie ksztalcenia jest łamana w drodze dezinformacji . Na przykład w
twierdzeniu: .. Umysł ma swą siedzibę w ludzkim mózgu" albo, że „Całość jest
większa od s,,oich części ' · . Albo też. że .,Wszechświat miał początek".
Tego rodzaju informacje. są niezgodne z naturalnymi zjawiskami Natury. Są
ich zaprzeczeniem. Tak jak twierdzenie, że istnieją ładunki elektryczne dodatnie
i ujemne, co jest po prostu demagogią.
Wykładowcy i nauczyciele. bardzo często podają taką wiedzę - powtarzając
swoich mistrzów - albo polegając na wiedzy podręcznikowej. l jedno, i dnigie
źródło nie zawsze są z gnmtu niewiarygodne8.
Twierdzenie, że człowiek i małpy miały tego samego przodka, jest sądem
satyrycznym. a nie naukowym. Należałoby raczej powiedzieć. że biologicznie
mamy upodobnioną strukturę - chociaż nie identyczną . Ale skład chemiczny nie
jest argumentem na rzecz wspólnego rodowodu.
Grafit i diament są tym samym związkiem , a raczej pierwiastkiem. Ale ich
właściwości fizykochemiczne są z gnmtu odmienne. Podobie11stwo biologiczne
małp i człowieka nie stanowi argumentu na rzecz wspólnego „bratanka" . To po
prostu niedorzeczność . A tak widzą sprawę pewni ewolucjoniści, których kom
petencje nie przekraczają progów samej biologii.
Podane tu wybrane. nieliczne przykłady dowodzą, jak deformuje się naukę.
\vypacza myślenie i pomysły tych, których kształcimy. Są to ewidentne dowody
6 Wybór Lt:n nit: ma swojej allernatywy. Jest on zneutralizowany.
7 Czyli optymc1l11ą. .
~ W nc1uce jest wiele twierdzd1 i zalożeil przyjl;!tych ad hoc (bliżej zagadnienia te omawia: K. Z a -
m i a r a , S1a111.1· rwierdze11 naukowych, UAM, Pozna11 1998).
Eclukacyjnt „primum non noctre" 13
łamania zasady pri111um non nocere. Straty i skutki łamania tej zasady, są trudne
do oceny. A trzeba przyznać, że nagminnie występują one w edukacji.
Szkodzenie na wnyśle jest tak samo destrukcyjne. jak szkodzenie na ciele.
Arystoteles nauczał, że są dwie siły (dwa działania) , w górę i w dól. Lecz
dla samej siły nie ma to znaczenia. Ona nie odróżnia ani .,góry". ani „doh1 ··. Po
prostu działa. To człowiek wyróżnił .,górę" i .. dół"9 . To czysty relatywizm, tak
ruekorzystny w nauce.
A co oznacza zasada primum non nocere w samym wychowaniu? Po pierw
sze - nie dawać złego przykładu wychowankom. Po dmgic - wymagać najpierw
od siebie, a dopiero później od drugich. Po trzecie - w wychowaniu nie popadać
w ekstrema - ani w stan upojenia, ani dezaprobaty. Po czwarte - być skromnym.
Nie wyniosłym . Umiar i skromność - jak mawiał Hipiasz z Arony - to złote
ł ł . IO cec 1y cz ow1ecze .
Zasada primum non nocere jest optymalna. bo nie dopuszcza do naduży·wa
nia władzy rodzicielsko-opiekuńczej (keine hinauslehnen) - stwierdził Heinrich
KrUger 11 . Jednakże często zasady te są łamane .
Z podanych tu kilku przykładów jasno vvidać , że zasada Hipokratesa sięga
daleko poza medycync;. Jest zasadą humanistyczną, etyczną.
Zasada prinwm non nocere ma jeszcze jedną zaletę. Jest zasadą „oszczęd
ną ... a ponadto zgodną z naturą rzeczy, to znaczy z zasadą porady, która nic nie
czyni na darmo.
Zasada Hipokratesa stanowi punkt wyjścia wszelkich systemów etycznych,
moralnych i aksjologicznych. Z zasady tej , wywodzą się dekalogi wszystkich
wyzna11 wiary. Duchowni nazywają to . ,teologią naturalną„ Niestety. trzeba
przyznać. że zasada primum non nocere jest często łamana w życiu człowieka.
Wbrew pozorom, ma ona wymiar nie tylko refleksyjno-naukowy, ale i kulturo
wo-obyczajowy. Wszelkie werdykty, opinie czy oceny, jakie wydajemy o in
nych, są przykładem łamania zasady Hipokratesa.
A zatem, zasada primum non nocere obecna jest nawet w kulturze i oby
czajowości 12 .
Jaki zatem zakres zastosowania zasady Hipokratesa? Otóż chodzi o to, aby
stała się ona kanonem naszego codziennego postępowania . Zawężanie jej ,,-y
lącznie do środowiska medycznego jest ograniczeniem i anachronizmem kultu
rowo-społecznym . Stanowi przejaw niskiej świadomości ogółu ludzi, zwłaszcza
tych, którzy ty zasadę regularnie lamią albo ją depraw11ją.
•) To właśnie przykład założenia ad hoc.
if' W dalszej 1.:zc;ści tc.:go artyk.7.1lu, podam przykh1dy takich postaw. 11 H. K r i.i g e r. Pćidagog ik . Iw:] Pćtdagogische A11schawmg , Stuttgart 1999, ~- 14.
I] Wbre1~-napisom, jakie Si:( rozmieszt:zone na opakowaniach.
14 Janusz Czc::rny
Wnioski ogóln~
W kręgu kultury zachodniej zwykło się traktować zasadę primum non 11oce
re jako kanon postępowania medycznego Ale to kulturO\vc obciążenie . Zasadę
tę ciągle vvidziano dla ludzi w białych fartuchach. Tymczasem okazuje się . ze
jest to zasada uniwersalna - obecna m.in . w pedagogice, ale jednocześnie w kul
turze i obyczajowości . Maksyma .,nie szkodzić" wcale nie musi akurat dotyczyć
człowieka. Może dotyczyć środowiska, natury, otoczenia przyrodniczego. Nale
ży się dziwić. że tak wąsko przestrzegano tę zasadę 13•
Kto i jak może ją upowszechniać. Zasadę tę nasuwa samo doświadczenie .
Oto ilustracja zaczerpnięta z dialogu Arystypa z Achiosem; Achios zapytał: ,.Co
powiesz mistrzu, że o tobie źle mówią?'" Arystyp odrzekł : ,.Widać. że albo nic
umieją dobrze mówić, albo mówią z gniewern" 14 .
Natomiast Diogenesa spytano, jak żyliby filozofowie. gdyby zniesiono
v,-szelkie prmvo . Diogenes odparł - bez zmian. bo życie ich w ogóle nic intere
suje.
Z kolei Pcriander z Koryntu naucza!: zysk nie ma granic. Co raz obiecałeś ,
tego dotrzymaj . Na wrogów patrz baczniej niż na przyjaciół.
Epikura spytano : .,Jaka jest różnica miedzy mądrym, a głupcem'>" Epikur
odpowiedział: .. Mądry nie dopuszcza do przypadku. Głupi przypadkami żyje" .
r dalej pouczał: .,Lepiej jest pomóc tysiącom. aniżeli zaszkodzić jednemu" 15
Przytoczyłem tu szereg sentencji i wypowiedzi , których wspólną cechą jest
zasada primum non nocere . Wypowiadali je mędrcy i filozofowie pra'vvic sprzed
trzech tysięcy lat. Należy podziwiać ich bystrość umysłu . ale jednocześnie 1.dro
,~ orozsądkowość i przychylne nastawienie do człowieka . Ich myśl i. nic nie stra
ciły na aktualności . Wręcz przeciwnie. Niestety. tak rzadko używa się ich w dzi
siejszym skomercjalizowanym świecie . Społeczny wyzysk. brak ogólnej spra
wiedliwości. gonitwa za tym, co i tak człowiek musi kiedyś pozostawić, są za
pr1,ecze11iem antycznej zasady - primum non nocere.
Łatwo zauważyć. że jest to zasada powszechna. uniwersalna i obowiązuje
także poza środowiskiem medyków. Jest ona szczególnie cenna w zjawiskach
edukacyjnych. a ,vięc w procesach nauczania, a głównie wychowania. Byłoby
dobrze - gdyby stała się ona czymś powszechnym. wręcz pospolitym. Ale
w kwestiach \,ychowawczych mamy dzisiaj największy deficyt Zdobycze cy
" iliza~ji dz iałają na wychowanków jak narkotyk. Wytwory cywiliza~ji przede
wszystkim uzależniają . Uzależnienie polega na tym. że dobro cywilizacyjne
zaczynzi być nieodłącznym elementem życia wychowanka. Utarło się powiedze
nie: ., Muzyka łagodzi obyczaje"'. lecz Hermides po uczcie w Atenach powiedział
u Np . .. Nie ni sLCZ. natury'" . .
14 G . S U :; s m a 11 n. 'lur Ceschichle der Phi/osophie. Abt r Yerlag. Aachen 1989. s. l l3 . 15 · 1 i1mże , s. 137.
Edukacxjne „primum non nocere'· 15
następująco : ., Muzyka upaja. ale szum lasu uzdrawia. oto. dlaczego wolę las od
muzyki " 16.
Dzisiejsza cywilizacja wiąże człowieka z jej zdobyczami . Uzależnienia
szkodzą naszemu zdrowiu. Ale człowiek "vspólczesny - inaczej niż pouczał
Hcrmides - woli muzykę od lasu . Głośny koncert od spokoju . To wszystko są
cywilizacyjne uzależnienia, za które człowiek współczesny płaci cenę. tracąc na
zdrowiu , spokoju i umiarze.
Zasada Hipokratesa adresowana jest tylko z pozoru do medyków. Jest ona
kierowana do całego gatunku ludzkiego. Na tym, zasadza sic,: jej \vielkość , uni
wersalność i powszechność . Szkoda jedynie, że powracają do niej tylko absol
wenci studiów lekarskich. powtarzając za Hipokratesem primum non nocere.
Czyżby to była jedyna okazja do jej . ,odświeżania"_ sprzed prawie trzech ty
sięcy lat'1 Sam Hipokrates mawiał o sobie : .. W pierwszym rzędzie jestem czło
wiekiem. później lekarzem ...
Szkoda. że tak niewielu ludzi zna nauki Hipokratesa. Być może byliby na co
clzieó zupełnie inni .
Z tą myślą, i z takim zamiarem. nakreśliłem ten szkic z nadzieją. że upo
" ·szcchnię tę złotą zasadę Hipokratesa - primum non nocere. nic tylko ,,śród
lekarzy.
16 Tamże, s. 141 .
img0011 img0012 img0013 img0014 img0015