/40_Wagner_Hubert.pdf
Hubert Wagner (Warszawa)
Osobotwórczy aspekt czasu wolnego młodzieży
„ Im człowiek posiada bogatsze
uiinteresowania, szersze uzdolnienia,
prezentuje twórczą postawę, tym
szerzej rozwija swoją osobowość,
co chroni go przed nudą i pesymiunem"
M. Winiarski ( 1992)
W dobie inżynierii genetycznej i kosrniczno-cyfrowej, wchodzącej w zawrot
nym tempie w XXI wiek, pojawia się wiele zjawisk, które podważają stabilność
i bezpieczeństwo egzystencjalne członków społeczeństwa. Najczęściej wskazuje się
na zaburzenia w życiu psychicznym, międzyludzkim i społecznym. Wielopłaszczy
znowe dyskusje wokół człowieczeństwa stanowią swoistego rodzaju obszar polemik
nie tylko natury naukowej, ale i politycznej. W aspekcie rozważań dotyczących
tematu należy postawić pytanie: Co współcześnie w dobie przemian oznacza czło
wieczeństwo?
Znaczenie takiego podejścia do tematu podkreśla Z. Augustyński ( 1994, s. 15)
pisząc, że „niezależnie od tego, co uważalibyśmy za źródła i gdzie upatrywalibyśmy
istoty człowieczeństwa, zapewne wyraża się ono jako konkretna osobowość, jako
względnie trwały korelat mniej lub bardziej świadomych regulacji i czynności we
wnętrznych oraz takich samych zewnętrznych działań. Regulacje te, czynności
i działania, obok wyposażenia psychosomatycznego jednostki, są pochodną zasobu
odczuwanych z różnym nasileniem potrzeb, żywionych zainteresowań , wykształco
nych uzdolnień i umiejętności , wreszcie wyznawalnych poglądów oraz przekonań.
Tak ukształtowana osobowość jest wynikiem różnych czynników i procesów
(biologicznych, socjalizacyjnych, wychowawczych, kulturowych). W dużej mierze
zależy od warunków życia, nauki, pracy, wypoczynku. Czas wolny i sposób jego
spędzania w znacznym zakresie warunkuje więc rozwój człowieka . To najczęściej
czas wolny poświęca się swoim zainteresowaniom, twórczości. Można za M. Wi
niarskim powiedzieć, że „Im człowiek posiada bogatsze zainteresowania, szersze
uzdolnienia, prezentuje twórczą postawę, tym szerzej rozwija swoją osobowość, co
chroni go przed nudą i pesymizmem" (M. Winiarski 1992). Gdy mówimy o rozwoju
osobowości, to mamy na uwadze przeobrażanie, stawanie się istotą doskonalszą, co
czyni się poprzez nabywanie doświadczeń w trakcie własnego rozwoju psychofi
zycznego. Interesującym więc zagadnieniem jest rozwój osobowości młodego czło-
386 Hubert Wagner
wieka w czasie wolnym, który przeznaczony jest do jego własnej dyspozycji, który
sam według własnej inicjatywy może zagospodarować .
Spośród licznych definicji „czasu wolnego" za najbardziej odpowiadającą te
matowi uznałem definicję francuskiego socjologa Joffre Dumazediera, twierdzące
go, iż „czas wolny jest zespołem zajęć, którym jednostka może się z własnej woli
poświęcić, albo w celu odpoczynku, albo rozrywki, albo też dobrowolnego udziału
w życiu społecznym, czy też wreszcie w celu rozwoju własnych, nieskrępowanych
zdolności twórczych, po uwolnieniu się od obowiązków zawodowych, rodzinnych,
społecznych". (J. Danecki, 1974, s. 29). Badacze-specjaliści zajmujący się proble
matyką czasu wolnego podkreślają trzy cechy charakteryzujące ten czas, które
wskazał J. Dumazedier. Są to dobrowolność, niezarobkowość i przyjemność
(A. Kamiński, 1965, s. 81 ), z których pierwsza uważana jest za fundamentalną zasa
dę autentycznego czasu wolnego.
Ściślej zaś to, co charakteryzuje czas wolny, oddaje nieprzetłumaczalny na ję
zyk polski termin francuski „le loisir" czy angielski „leisure". Jest to aktywność
w czasie wolnym, działalność, w której najpełniej realizuje się prawo swobodnego
wyboru, oznacza zminimalizowany nacisk obowiązków, a zmaksymalizowaną moż
liwość swobodnego wyboru zajęć.
Warto podkreślić, iż posiadanie przez młodzież do swojej dyspozycji „czasu
wolnego", który można zagospodarować zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, nie
jest warunkiem wystarczającym do prawidłowego kształtowania się osobowości
młodego człowieka. Trzeba przede wszystkim wypełnić ten „wolny czas" treścią
o odpowiedniej wartości dla rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży. Nie
ulega wątpliwości , że aby czas wolny spełniał swoją osobotwórczą rolę, należy
stworzyć młodzieży odpowiednie warunki do jego wykorzystania. W przeciwnym
wypadku może oprócz swoich funkcji pozytywnych (twórczej, percepcyjnej, rekre
acyjnej, uspołeczniającej) pełnić też funkcję szkodliwą (M. Grochociński 1986,
s. 312).
Mając na uwadze wspomniane funkcje, należy również pamiętać o tym, iż ro
dzina (wykształcenie rodziców, sytuacja ekonomiczna, atmosfera panująca w rodzi
nie, poziom kultury, miejsce zamieszkania, czy też grupy rówieśnicze mają znaczą
cy wpływ na formy i wykorzystanie czasu wolnego przez młodego człowieka.
Dopełnieniem teoretycznych rozważań nad osobotwórczym aspektem czasu
wolnego są wyniki badań przeprowadzonych wspólnie ze studentami IV roku, kie
runku Pedagogika, specjalność : pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, w okresie
luty - maj 2000 roku. Badaniom poddano 320 uczniów (186 dziewcząt i 134 chłop
ców) II i III klas Liceum Ogólnokształcącego w Częstochowie, Warszawie, Zawier
ciu i Myszkowie. Przedstawione poniżej dane zebrane zostały metodą sondażu dia
gnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Badania miały na celu określenia
osobotwórczej roli niektórych czynników środowiskowych oraz poznanie form
i sposobów spędzania czasu wolego preferowanego przez młodzież. Badania
zamknęliśmy w trzech grupach tematycznych:
Osobotwórczy aspekt czasu wolnego młodzieży 387
l. Rodzina i jej wpływ na sposób spędzania czasu wolnego przez młodzież.
2. Osobowotwórcza funkcja kultury.
3. Grupy formalne i nieformalne i ich wpływ na kształtowanie osobowości
młodego człowieka.
Dla potrzeb referatu z konieczności wybrane zostały tylko niektóre zagadnienia
dotyczące warunków i sposobów spędzania czasu wolnego przez młodzież. Przede
wszystkim zwrócono uwagę na udział rodziny w organizacji czasu wolnego dzieci.
Badania wykazały, że niektóre cechy rodzin młodzieży licealnej stawiają tę grupę
w dość korzystnej sytuacji w tym względzie.
Analizując sytuację społeczno-ekonomiczną rodzin badanej młodzieży, jako je
den z czynników sprzyjających wpływowi rodziny na sposób spędzania czasu wol
nego, wzięto pod uwagę takie jej elementy, jak: strukturę rodziny, warunki bytowe,
atmosferę domową, zainteresowanie dzieckiem. Uzyskane wyniki pozwalają stwier
dzić, że badani w większości pochodzą z rodzin pełnych 77,8%, 17,4% z rodzin
rozbitych na skutek rozwodu lub separacji, a 4,8% stanowią sieroty. Z wypowiedzi
większości 68,7% badanej młodzieży wynika, iż rodzice interesują się ich czasem
wolnym, formą spędzania, organizując go wspólnie z dziećmi, 25,4% rodziców
interesuje się, ale niezbyt dociekliwie - wystarczy krótka odpowiedź, co się robi
i gdzie przebywa. Natomiast 5,9% rodziców ma całkowite zaufanie do swoich dzieci
i spędzanie czasu wolnego pozostawia ich wyborowi. Fakty te pośrednio mogą
świadczyć o zainteresowaniu rodziców formą spędzania czasu wolnego. Warto pod
kreślić, że rodzice badanej młodzieży prezentują stosunkowo wysoki poziom wy
kształcenia. 51,1% posiada wykształcenie średnie, 31,6% - wyższe, 14,3% zawo
dowe. Badani uczniowie pochodzą w zdecydowanej większości z rodzin inteligenc
kich, gdzie dziecko ma swoje miejsce w rodzinie i gdzie można zaobserwować
dbałość rodziców o rozwój zainteresowań swych dzieci. W zdecydowanej większo
ści znają też rówieśników, z którymi ich dzieci spędzają swój wolny czas.
Sprzyjające rozwojowi osobowości jest niewątpliwie wykorzystanie czasu wol
nego na korzystanie z wszelkich dostępnych dóbr kultury. Do wzoru związanego
z konsumpcją kultury zaliczyłem : wyjście do teatru, kina, filharmonii, obejrzenie
wystaw, galerii, muzeów. W śród badanej grupy aż 51, 7% młodzieży odpowiedziało,
iż uczęszcza do kina, 21,3% do teatru, 11,7% - odwiedza galerie, wystawy i muzea.
Mimo że wyniki tych badań świadczą o umiarkowanym korzystaniu z dóbr kultury,
to optymizmem napawa fakt, iż w erze komputerów i telewizji jest młodzież - i to
w znaczącym procencie - która korzysta z tych form spędzania wolnego czasu, które
znacząco wpływają na kształtowanie wartościowych zainteresowań i rozwój osobo
wości. Ważną rolę w zachęcaniu do spędzania czasu wolnego poprzez odbiór warto
ści kultury odgrywa rodzina. 41,3% rodziców docenia walory tak spędzanego przez
dzieci czasu, a 32,7% stara się przynajmniej od czasu do czasu zorganizować swoim
dzieciom udział w imprezach kulturalnych.
Organizacją czasu wolnego zajmuje się także szkoła oraz placówki kulturalno
-oświatowe. Ich zadaniem jest wspomaganie rodziny w realizacji zainteresowań
młodzieży. Według E. Trempały, (1998, s. 74) ,,Edukacja równoległa tworzy wa
runki dla młodej generacji, które wpływają na pełniejszy rozwój sprawności urny-
388 Hubert Wagner
słowych i zdolności poznawczych, sprzyjają rozwojowi zainteresowań i zamiłowań,
zachęcają do samokształcenia, wychowują poprzez prezentacje wartości kultury. Jej
oferty wypełniają wolny czas młodzieży i przygotowują do samodzielnego i poży
tecznego jej spełniania".
Do najbardziej typowych form zajęć pozalekcyjnych należą: zajęcia sportowe,
koła zainteresowań, wycieczki, rajdy, dyskoteki , koncerty. Ale pomimo zapotrze
bowania na pozaszkolną działalność edukacyjną i kulturalną coraz częściej ulegają
te zajęcia likwidacj i. Proces redukowania zajęć pozalekcyjnych został usankcjono
wany zarządzeniami Ministra Edukacji Narodowej z 1992 i 1993 r., którymi ograni
czono możliwości finansowania z budżetu państwa działalności pozalekcyjnej szkół.
Przeprowadzone badania wykazują, że mimo ograniczeń zajęcia, które oferuje
szkoła i placówki pozaszkolne, mają duże powodzenie wśród młodzieży. Wyniki
badań potwierdziły, że aż 47,6% badanej młodzieży uczęszcza do szkoły na zajęcia
pozalekcyjne, przeważnie do kół zainteresowań. Natomiast 28,7% badanej młodzie
ży uczęszcza na zajęcia zorganizowane i oferowane przez Kluby Młodzieżowe,
Ośrodki, Pałace Młodzieży .
Zdecydowanie jednak najwięcej czasu wolnego młodzież spędza w grupach
rówieśniczych - nieformalnych na różnego rodzaju imprezach, dyskotekach, biwa
kach, wycieczkach, kawiarniach i imprezach sportowych itp. Wśród badanej grupy
aż 87,4% młodzieży spędza czas wolny, przebywając w grupach nieformalnych.
Większość ankietowanej młodzieży - 81,4% pozytywnie ocenia czas spędzony
w grupie rówieśniczej , jak również i przynależność do niej. Dla 61 ,3% z nich to po
prostu mile spędzony czas, odpoczynek od obowiązków, sposób na rozładowanie
napięć. 21,4% młodzieży w swojej grupie nieformalnej rozwija zainteresowania
(sportowe, informatyczne, kolekcjonerskie), 9,7% przyznało, że grupa ma na nich
tzw. zły wpływ. Czas spędzony w grupie rówieśniczej sprzyja niewątpliwie kształ
towaniu wielu cech i postaw społecznych oraz kształtowaniu zainteresowań, niesie
jednak również i niebezpieczeństwo w przypadku, gdy grupa ma charakter dewia
cyjny.
Osobowość współczesnego młodego człowieka jest również kształtowana po
przez oddziaływanie nowoczesnych środków informacji - telewizji, internetu, kom
putera itp. Korzystanie z tych środków informacji jest najczęstszą formą spędzania
czasu wolnego przez młodzież licealną. Opierając się na przedstawionych poniżej
danych, należy stwierdzić, że frekwencja aktywnego uczestnictwa wynosiła blisko
79,5%, w tym zainteresowanie komputerem (również grami komputerowymi) -
71,4%, telewizją - 89,1%, internetem - 54,6%. Taki sposób spędzenia wolnego
czasu może przynieść zarówno dobre, jak i złe efekty. Pedagodzy podkreślają za
równo korzyści płynące z dostępu do informacji (rozwijanie intelektu, niektórych
ważnych obecnie sprawności) , jak i niebezpieczeństwa płynące nie tylko z informa
cji niekontrolowanej , ale także z faktu, że ten typ spędzenia czasu wolnego osłabia
więzi międzyludzkie i nie sprzyja fizycznemu rozwojowi młodego człowieka .
W skrajnych przypadkach może nawet dojść do uzależnienia od środków informa
tycznych.
Osobotwórczy aspekt czasu wolnego młodzieży 389
Wydaje się jednak, że polska młodzież uczęszczająca do szkół średnich w dużej
mierze potrafi właściwie korzystać ze swojego czasu wolnego, chociaż nie należy
lekceważyć faktu, że część z niej wybiera rozrywki nie sprzyjające rozwojowi. Np.
19,3% przyznaje, że dość często w swoim czasie wolnym pije alkohol, używa nar
kotyków, spędza czas bezczynnie. Samodzielny wybór nie zawsze bywa więc pra
widłowy. Wyniki badań potwierdzają potrzebę organizowania, przynajmniej części
czasu wolnego młodzieży.
Bibliografia
Augustyński Z., Rozwój człowieczeństwa a obyczajowość. Rozważania wokół myśli Erazma
z Rotterdamu, [ w:] Człowieczeństwo iluzja czy rzeczywistość, Częstochowa 1994.
Błachowicz J., Integracja czy segregacja, ,,Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1995, nr 7.
Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997.
Grochociński M., Kultura pedagogiczna rodziców, Warszawa 1986.
Kamiński A. , Czas wolny i jego problematyka społeczno-wychowawcza, Ossolineum, Wrocław
1965.
Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1974.
Mika S., Psychologia społeczna, Warszawa 198 I.
Pamuła S., Metoda analizy zawartości prasy i jej zastosowanie w wybranych tygodnikach, Często
chowa 1996.
Przetacznikowa M., Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży, Warszawa 1967.
Trempała E., Pedagogiczna działalność wychowawców nieprofesjonalnych w środowisku lokal
nym, Bydgoszcz 1998.
Winiarski M., Zmiany w wychowaniu pozaszkolnym na początku lat 90, ,,Problemy Opiekuńczo
-Wychowawcze" 1992, nr 8.
0001 0002 0003 0004 0005