/78_Snoch_Bogdan.pdf

			Bogdan Snoch (Częstochowa) 
Studium Nauczycielskie w Częstochowie (1957-1971) 
prekursor WSP 
Częstochowa w okresie 1950- 1975 należała do województwa katowickiego 
i w związku z tym podlegała Kuratorium Okręgu Szkolnego (KOS) w Katowicach. 
W owym czasie zaczęły powstawać zakłady kształcenia nauczycieli przygotowujące 
nauczycieli do potrzeb starszych klas szkoły podstawowej. W Okręgu Szkolnym 
Katowickim pierwsze Studium Nauczycielskie (SN) powstało 1 września 1954 roku 
w Katowicach, ale prawdziwy rozwój placówek nastąpił właściwie w 1957 roku 1• 
Wówczas powstało drugie w województwie Studium Nauczycielskie zlokalizowane 
w Częstochowie przy ówczesnej ul. Deglera 31 ( ob. ul. Dąbrowskiego) na kierun­
kach : biologia, fizyka, matematyka, ekonomika gospodarstwa domowego i żywienia 
zbiorowego. 
Studium Nauczycielskie w Częstochowie zajęło miejsce po Wyższej Szkole 
Ekonomicznej ( 1950--1957 /59). Min. Szkolnictwa Wyższego doszło do wniosku, że 
w Częstochowie nie ma racji bytu uczelnia ekonomiczna, natomiast istnieje realna 
perspektywa funkcjonowania zakładu kształcenia nauczycieli o kierunku gospodar­
czym. Próby uratowania uczelni ekonomicznej podjęte przez Alfreda Czarnotę (eks­
rektora), posłów ziemi częstochowskiej , w tym prezesa NBP Edwarda Drożniaka, 
oraz przez Miejską Radę Narodową i sekretarza KM PZPR zakończyły się niepo­
wodzeniem. Nie udało się również w miejsce WSE utworzyć Wyższej Szkoły Nauk 
Społecznych . W 1957 roku zapadła decyzja o ostatecznej likwidacji Wyższej Szkoły 
Ekonomiczej . 
Studium Nauczycielskie w Częstochowie powstało 1 września 1957 roku2, 
przejmując częściowo majątek po WSE. Z dawnej uczeln i Studium przejęło specjal ­
ność : ekonomika gospodarstwa domowego i żywienia zbiorowego. W 1958/59 r. 
wprowadzono filologię polską na studiach dziennych. W 1959/60 na studiach za­
ocznych powołano specjalność : filologia polska, biologia, matematyka, ekonomika 
żywienia zbiorowego i wychowanie przedszkolne. 
Lokalizacja placówki w Częstochowie , położonej na północnych peryferiach 
województwa była ze wszech stron uzasadniona. Obszary te, słabo zurbanizowane 
i uprzemysłowione, wykazywały zapotrzebowanie na kadrę nauczycielską. Stąd też 
1Z działalności ZKN w latach / 945- 1971 w województwie katowickim, ,,Biuletyn Metodyczny", Kato ­
wice 1972, s. 52. 
2Dz. U. Min. Ośw. z dnia 30 V 1957 r., Nr 7, poz. 85. 
756 Bogdan Snoch 
była konieczność podjęcia stosownych kroków w celu zaspokojenia miejscowych 
potrzeb. Pierwszym dyrektora Studium mianowano dra Konstantego Zajdę. Po nim 
kolejno kierowali placówką: mgr Zygmunt Skurczyński, mgr Jan Ciosek i ponownie 
dr Konstanty Zajda. 
Studia Nauczycielskie w Polsce przechodziły liczne procesy ewolucyjne (re­
strukturyzacji). W pierwszym roku ich istnienia (1957/58) uważano, że powinny 
kształcić nauczycieli do klas V-VII w przedmiotach łączących dwie specjalności, 
przy czym zestaw specjalności był w zasadzie dowolny, ale starano się łączyć spe­
cjalności pokrewne. Tego profilu szybko zaniechano i podjęto decyzję o specjalno­
ści jednokierunkowej, potrzebnej w nauczaniu w klasach I-IV. W roku szkolnym 
1962/63 powrócono do koncepcji dwuprzedmiotowej specjalizacji z obowiązującą 
we wszystkich kierunkach kształcenia metodyką nauczania w klasach I-IV. 
Pomimo braku stabilizacji kształcenia zaczęły się krystalizować profile przy­
gotowania nauczycieli, ale przy ogólnej tendencji zmian postępowała likwidacja SN 
w woj. katowickim (1970/71 - cztery) i powstawanie Wyższych Szkół Nauczyciel­
skich (1970/71 pierwsza WSN w Sosnowcu jako filia UŚ). 
Problemem Studiów Nauczycielskich była infrastruktura. Częstochowskie SN 
posiadało trudną sytuację lokalową, którą mogło rozwiązać budownictwo szkolne. 
W Częstochowie inicjatywę budowlaną podjął ówczesny dyr SN mgr Zygmunt 
Skurczyński w oparciu o Inspektorat i Komisję Oświaty Miejskiej Rady Narodowej. 
Dzieło to kontynuowali jego następcy - mgr Jan Ciosek i dr Konstanty Zajda. Dzię­
ki ich zabiegom przy poparciu ówczesnych władz administracyjnych i partyjnych 
przy al. A. Zawadzkiego 13/15 ( ob. al. Armii Krajowej) powstał okazały budynek 
dla potrzeb placówki kształcenia kadry pedagogicznej. Budowę podejmowano 
z myślą o przekształceniu istniejącej placówki w Wyższą Szkołę Pedagogiczno­
-Humanistyczną. 
Do nowo wzniesionej placówki przeniesiono szkołę z dawnej siedziby przy ul. 
Deglera, którą przejęła Politechnika Częstochowska. Częstochowska placówka uzy­
skała ogółem 111 pomieszczeń, w tym pracownię do elektryczności, optyki, mecha­
niki, ciepła, chemii ogólnej, organicznej, mikrobiologii, zajęć praktyczno-techni­
cznych oraz 5 gabinetów. Dla studentów powstał dom studencki „Skrzat" 
o 202 miejscach3. 
Pozostawała sprawa kadry pedagogicznej. Działalność pierwszych lat funkcjo­
nowania placówki opierała się na nauczycielach dochodzących . SN nie dysponował 
(podobnie jak i inne placówki) warunkami mieszkaniowymi, które przyciągałyby 
specjalistów z innych miast polskich . 
W częstochowskimi SN pracowało 2 doktorów (K. Zajda., J. Olszówka). Wiek 
kadry wynosił przeciętnie 47 lat, a proces „upartyjnienia" był najwyższy w woje­
wództwie i wynosił 32,4% (1968). 
Wybitnym przedstawicielem kadry w SN w Częstochowie owego okresu był 
niewątpliwie dr Konstanty Zajda, którego podręcznik metodyczny dotyczący na-
3Z działalności ZKN ... , s. 57. 
Studium Nauczycielskie w Częstochowie ... 757 
uczania zajęć praktyczno-technicznych w klasach I-IV szkoły podstawowej docz.e­
kał się aż pięc iu wydań. 
Tabela 1. Kierunki kształcenia w Studium Nauczycielskim w Częstochowie w latach 1957-1971 
Rok Kierunek studiów Forma studiów 
dzienne wieczorowe zaoczne 
1957/58 biologia I 
matematyka I 
ekonomika gospodarstwa domowego i żywienia 
zbiorowego 
I 
1958/59 filologia polska I 
biologia 1-11 
matematyka 1-11 
fizyka I 
ekonomika gospodarstwa domowego i żywienia 
1-11 
zbiorowego 
1959/60 filologia polska 1-11 I 
biologia 1-11 I 
matematyka 1-11 I 
fizyka 1-11 
ekonomika gospodarstwa domowego i żywienia 
zbiorowego I-II I 
wych. przedszkolne I 
1960/61 filologia polska 
1-11 1-11 
biologia 1-11 II 
fizyka 1-11 1-11 
ekonomika gospodarstwa domowego i żywienia 
zbiorowego 1-11 1-11 
wych. przedszkolne 1-11 
1961/62 filologia polska 
1-11 I-li-III 
biologia 1-11 I Ili 
matematyka 1-11 I lII 
rizyka 1-11 
ekonomika żywienia zbiorowego 1-11 
prace n;czne i rys. I 
wych. przedszkolne I-II-III 
758 Bogdan Snoch 
cd. Tabeli I. 
1962/63 filologia polska 1- 11 1- 11 
biologia li li 
matematyka li 1- 11 
fizyka li I 
ekonomika żywi enia zbiorowego 1- 11 1- 11 
wych. przedszkolne I-Il- III 
prace ręczne i rys. li 
wych. przedszkolne i nauczanie początkowe I 
matematyka z fizyką I 
fizyka z zaj1,ciami praktycznymi I 
biologia z chem ią I 
1963/64 filologia polska 1-11 
biologia z chem ią 1-11 
fizyka z zajęciami praktycznymi 1-11 
gospodarczy 1- 11 1-11 
matematyka z fizyką 1-11 I- Il-III 
fizyka z chemią I I-li-III 
wych. przedszkolne l-11-JII 
rys. i prace ręczne Ili 
wych. przedszkolne i nauczanie początkowe 1-11 
biologia Ili 
1964/65 filologia polska li li 
fizyka z matematyką I I 
fizyka z chemią li li 
chemia z biolog ią I I 
gospodarczy 1-11 1- 11 
biologia z chem ią li 
fizyka i zajęcia praktyczno-techniczne li 
matematyka z fi zyką Il li 
wych. przedszkolne i nauczanie p