polski   English  
 

dLibra Digital Library

polski   English  

Narrow by attributes

Narrow by collections

Metadata languages

Search results

Publications that matched query:
[Abstract = "Aktywny kontakt z przyrodą sprzyja wielostronnemu rozwojowi osobowości dzieci. Poznawanie przyrody przez dzieci młodsze może odbywać się dwoma sposobami: bezpośrednio, w trakcie kontaktu z obiektami w ich naturalnym środowisku, lub pośrednio, gdy omawiając elementy środowiska, nauczyciel posługuje się dostosowanymi do potrzeb odbiorców środkami dydaktycznymi. W procesie kształtowania aktywności poznawczejdzieci nauczyciel odgrywa decydującą rolę, ponieważ pobudza ich aktywność, uczy obserwować obiekty i zjawiska przyrodnicze, organizuje sytuacje dydaktyczne, w czasie których motywuje do myślenia i działania. Spacery i wycieczki po okolicy zamieszkania pozwalają na rozwój zainteresowań przyrodą, geografią, historią i kulturą regionu. Obiekty przyrodnicze i historyczne, oglądane w trakcie zajęć w terenie, ułatwiają przyswajanie wiadomości i kształtowanie oczekiwanych postaw w procesie dydaktyczno-wychowawczym w przedszkolu i w szkole. Zajęcia w terenie przyrodniczym mogą być zintegrowane z tematyką zdrowotną, polonistyczną, matematyczną, artystyczną lub rekreacyjną. Nauczyciele wykorzystują wycieczki do rezerwatów przyrody, ruin zamków obronnych, dworków lub pałaców, poszerzając wiadomości uczniów o historii regionu, jego walorach przyrodniczych i kulturowych."]